torsdag 15 maj 2008

Festivalspecial



Sommaren närmar sig och därmed också festivalerna. Återigen är det dags att spy i buskarna, rulla runt i lera, äta smålandsrullar och allt annat som hör sommaren till.

Det finns ju ungefär lika många festivaler i det här landet idag som det finns myggor. Och så fort en försvinner så kommer det en ny. Det är väl i och för sig bra, det är ju kul att åka på festival. Men jag kan ändå inte låta bli att tycka att det har gått lite inflation i festivalerna. Särskilt som det är ungefär samma mellanstora svenska indie-band som spelar på varenda en.
Därför kanske det kan vara sin plats med en genomgång av de större festivalerna. Så ni vet vilka ni bör åka på och vilka ni gott kan undvika. Själv kommer jag förmodligen åka på Arvikafestivalen och Way Out West. Kanske även Accelerator och Popaganda.

Siesta 29-31 maj (Hässleholm) - Den lilla Hässleholmsfestivalen som vuxit sig ganska stor de senaste åren. I år tycks nästan varenda svenskt indieband spela där, bl.a. Anna Järvinen, Håkan Hellström, Radio Dept., Moneybrother, Vapnet och José Gonzales. Dock inte så gott om bra utländska band.

Hultsfredsfestivalen 12-14 juni - Det fanns en gång en stor svensk festival som var riktigt bra. Dessa tider tycks tyvärr höra till det förgångna. Hultsfredsfestivalens stora affischnamn i år är Linkin Park, Rage Against The Machine och HIM. Som tur är väger dom upp alla skitbanden med en del bra artister som Rufus Wainwright, Robyn och Säkert (de sistnämnda två gör bara ett fåtal spelningar i sommar). Men ändå. Jag ser ingen jättestor anledning till att åka på Hultsfredfestivalen i år.

Where the action is
14 juni (Stockholm) - För dom som gillar rock är det här säkert en utmärkt festival. Själv är jag inget större fan av vare sig Queens of The Stone Age eller Foo Fighters. Fast The Hives är ju alltid bra.

Peace & Love 23-28 juni (Borlänge)- Ännu en svensk popfestival. Hästpojken och Håkan Hellström spelar på den här också. Något som skiljer Peace & Love från mängden är dock att Sex Pistols och Manu Chao spelar. Att se Sex Pistols år 2008 känns väl i och för sig inte så upphetsande, däremot skulle jag väldigt gärna vilja se Manu Chao någon gång.

Accelerator 24-25 juni (Stockholm) - Inte lika svennig som de gängse stadsfestivalerna. Vampire Weekend och Duffy i all ära, men intressant på programmet tycker jag nog ändå att El Perro Del Mar är eftersom hon har släppt årets kanske bästa skiva så här långt.

Arvikafestivalen 3-5 juli - Jag har varit på Arvikafestivalen tre år i rad nu och väldigt mycket talar för att jag kommer åka dit även i år. Det är en trevlig festival och man brukar alltid kunna hitta rätt många bra band. Roligast i år tycker jag är att både M.I.A. och The Go! Team spelar.

Roskildefestivalen
3-6 juli - Enda festivalen på den här listan som inte är svensk. Jag har aldrig varit på Roskilde och jag kommer inte åka dit i år heller. Mest för att det är så jävla dyrt och för att det alltid regnar. Å andra sidan får man chansen att se en massa utländska band som man inte kan se på de svenska festivalerna. Om jag skulle åka dit i år skulle jag förmodligen se Lady Saw, Bonnie Prince Billy, Cat Power, Band of Horses, The Streets, Neil Young och en del andra. Nästa år kanske.


Putte i Parken
31 juli-2 augusti (Karlskoga) - Karlskoga har i år förärats med en egen festival med det märkliga namnet Putte i Parken. Artistspridningen är ganska stor - allifrån Magnus Uggla till Anna Järvinen. Överlag rätt bra artister men inte tillräckligt intressant för att jag ska vilja bege mig dit.


Emmabodafestivalen
31 juli-2 augusti - Samtidigt som Putte i Parken pågår också Sveriges mest indiepopiga festival, i år under namnet "Störd o fin". Markus Krunegård, Detektivbyrån, Almedal och Miss Li spelar bland annat. Också bandet med med det alldeles fantastiska namnet Boris and The Jeltsins.

Storsjöyran 31 juli-2 augusti (Östersund) - Ytterligare en festival samma helg. De flesta artister kan man se annorstädes men om man åker dit bör man inte missa Kris Kristofferson och Drive-By Truckers.

Way Out West
7-8 augusti (Göteborg)- Förmodligen Sveriges bästa festival. Jag grämer mig fortfarande lite över att jag inte var där förra året, men i år ska mycket till för att jag inte ska åka dit. Det finns ingen annan svensk festival där man har chansen att se Sigur Rós och Flaming Lips. Dessutom gör Broder Daniel sin förmodligen sista spelning någonsin.

Popaganda
29-30 Augusti (Stockholm) - Popaganda var ju under flera år en gratisfestival. Så tyvärr icke längre. I år måste man betala 475 pix för två dagar. Då får man i och för sig se Joel Alme, Shout Out Louds och, inte minst, bob hund. Jag tror faktiskt att det kan vara värt det.

8 kommentarer:

Anonym sa...

jag skulle kunna vara beredd att följa med dig till popaganda, bara för att se bob hund!

Valdemar sa...

Sounds like a deal.

Anonym sa...

Jag hatar festivaler. I alla fall såna där man är tvungen att sova i lera, äta äcklig mat och bli spydd på av ungar som har knarkat för första gången. Men Popaganda är givet i år!

Valdemar sa...

Hehe. Tur att det finns stadsfestivaler då.
Jag tycker att just det som du nämner är halva nöjet med festivaler. fast frågan är hur länge till jag kommer tycka det... jag börjar ju bli gammal.

Anonym sa...

Jag är redan gammal.

Anonym sa...

Ja, hur fan ska man ha tid och råd med allt? Hur ska man motivera Roskilde nu när Accelerator poppat till sig ordentligt och Arvika ställer upp med ett Allstar-team utan dess like. Kan vi inte bara göra ett enda Woodstock av alltihopa? Det får bli att slå tärning om det. Slumpen är min bästa vän.

Hanna HJ sa...

Jag tror på både Accelerator och Popaganda.
Way Out West är nästintill självklart.
Mitt största aber för tillfället är nog Peace & Love, men visst fan kanske det ändå är värt att hosta upp lite slantar och kirra en endagsbiljett..

Anonym sa...

Vi ses på arvika då valdemar! men att nämna way ou west utan att skriva att silverbullit ska spela är inge vidare av dej!