tisdag 16 december 2008

Valdemars julkalender - 16:e luckan



Bakgrund: Istället för att göra en lista på årets bästa låtar så har jag i år bestämt mig för att göra en julkalender. Bakom varje "lucka" döljer sig en väldigt bra låt från i år, dock kommer inte låtarna komma i någon särskild ordning utan lite hipp som happ.


Glasvegas - Flowers & Football Tops
För ett halvår sen visste bara ett fåtal vilka Glasvegas var, nu vet nästan alla det. De har hypats av en nästan enad kritikerkår, de finns med på var och varannan årsbästalista och de som var på den minispelning som de gjorde i Stockholm för ett tag sen kommer antagligen kunna skryta med det lika länge som de som såg Bruce Springsteen 1975.
2008 var helt enkelt Glasvegas år. Och man behöver inte lyssna länge på debutskivan för att förstå varför. Öppningslåten "Flowers & Fotball Tops" är helt jävla förkrossande bra. Det är ju såhär popmusik ska låta - skotsk accent, distade gitarrer, marschtrummor och ett svärtat men fortfarande bultande hjärta. Det enda minuset med skivan är att de valde att inte ta med den fantastiska covern på The Ronettes "Be My Baby". Sen kan man fundera över om det verkligen är okej att pratsjunga över Månskenssonaten som James Allan gör i "Stabbed". Men jo, jag tycker nog det. I alla fall när resultatet blir så bra.
Såhär i juletider tycker jag också att ni ska passa på att kolla upp deras jul-EP A Snowflake Fell (And It Felt Like A Kiss). Titelspåret där är i alla fall fantastiskt bra.

Men bäst är som sagt "Flowers & Football Tops". Jag kan lyssna på den hur många gånger som helst utan att tröttna. En stark kandidat till titeln "Årets låt" alltså.
(Låten börjar väldigt tyst, det är alltså inget fel på ljudet till videon).

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ville Valle Hej! Jag diggar din julkalender! Bra musik och bra text som alltid!
Ha en trevlig jul om vi inte springer på varandra i skolan!
Kram Ida

Valdemar sa...

Tack Ida. Ha en god jul!