söndag 21 december 2008

Valdemars julkalender - 21:a luckan



Bakgrund: Istället för att göra en lista på årets bästa låtar så har jag i år bestämt mig för att göra en julkalender. Bakom varje "lucka" döljer sig en väldigt bra låt från i år, dock kommer inte låtarna komma i någon särskild ordning utan lite hipp som happ.

Sigur Rós - Festival
Det är ytterst få band som har betytt så mycket för mig som Sigur Rós. I synnerhet deras andra och tredje skiva, Agaetis Byrjun och (), har i vissa stunder känts helt livsnödvändiga. Jag skrev till och med en översvallande recension () en gång och skickade in till Dagens skiva, som glädjande nog publicerade den.
Trots detta kan jag inte påstå att jag lyssnar på Sigur Rós särskilt ofta. Det är samma sak med en del klassisk musik, jag älskar Mussorgskijs pianocykel Tavlor på en utställning och Beethovens pianosonater, men det är knappast något jag lyssnar på varje dag. Jag antar att viss musik kräver att man befinner sig i en viss sinnesstämning. Kanske var det därför jag blev så besviken när jag äntligen fick se Sigur Rós live på Way Out West i somras. Jag var väl helt enkelt inte upplagd för att se dem. Jag var inte särskilt berusad men jag hade en lätt huvudvärk och dessutom var jag ganska trött efter att ha sprungit på en massa andra spelningar tidigare under dagen. Kanske var det fel tid på dygnet också, Sigur Rós musik gör sig absolut bäst på natten, eller åtminstone runt skymningstid. Jag minns inte ens om de spelade "Festival", kanske gjorde de det men den gjorde i såna fall inget större intryck på mig då. Det är först senare när jag har lyssnat på låten hemma i lägenheten som jag har insett vilket mästerverk det är. Nästan i klass med "Vidrar vel til loftarasa" och "Vaka". Nu hoppas vi bara på en lika bra video till "Festival" (den här naturvideon är i ärlighetens namn ganska tråkig, som tur är så är det inte en oficiell video).

Inga kommentarer: