tisdag 12 oktober 2010

The Middleclass



Sedan drygt ett år tillbaka läser jag på Journalistprogrammet i Göteborg. I min klass är vi drygt 40 elever och så gott som alla kommer från en vit medelklassbakgrund. Det är förstås ett problem att en yrkeskår som ska vara demokratins förkämpar och förmedla en mångfascetterad världsbild är så homogen, men det är knappast något som är unikt för journalistyrket. Det skulle förvåna mig om det inte finns en liknande överrepresentation av personer från överklassen på juridikprogrammet och att arbetarklassen är överrepresenterad inom så gott som alla praktiska yrken.

Innan jag går vidare ska jag kanske göra klart att när jag talar om klass så talar jag inte i första hand om ekonomiska skillnader utan snarare om det som brukar kallas för kulturellt kapital. En rörmokare eller en sophämtare kan idag tjäna betydligt mer än en litteraturvetare eller frilansjournalist, därför tycker jag inte att inkomstskillnader känns särskilt relevant. Däremot finns det fortfarande en tydlig klasskillnad när det gäller normer och värderingar.

Det finns en likformighet och ett illa dolt förakt inom medelklassen som ibland äcklar mig. Man ser hellre på Kobra än Paradise Hotel, man köper hellre fairtrade-märkta kaffebönor än billigt eldoradokaffe, man lyssnar på indiepop istället för hårdrock, man sätter sig hellre på ett trendigt café än på McDonalds, man läser hellre en bok av Jonathan Safran Foer än av Liza Marklund och så vidare...

Det kanske låter som att jag kastar sten i glashus nu och det är just vad jag gör. Ovanstående punkter stämmer mycket väl in på mig själv och jag upplever inte det i sig som något negativt. Jag tycker att bildning är någonting viktigt och eftersträvansvärt. Problemet börjar väl egentligen när man slutar att umgås med folk som har någon annan bakgrund och när man upplever det främmande och ovanliga som någonting obehagligt.

Ett annat problem är att staten ofta gör sitt bästa för att upprätthålla klasskillnaderna. Ett exempel är den sittande regeringens idé om att renodla de praktiska och teoretiska gymnasieprogrammen samtidigt som man har dragit ner på antalet komvuxplatser. Det medför i praktiken att man tvingas ta ställning redan när man är femton år om man ska välja en praktisk eller teoretisk väg. Ett val som påverkar resten av livet och som det är väldigt svårt att ändra. Risken är också stor att man väljer att gå i sina föräldrars fotspår - kommer man från en arbetarklassfamilj så är inte oddsen för att man ska välja ett praktiskt gymnasieprogram särskilt höga.

Det första man måste göra för att överbrygga klassklyftorna är förstås att se till att folk blir medvetna om de här problemen. Men sen tror jag också att det krävs en förändrad syn på både utbildning och arbetsmarknad. Jag tror på en arbetsmarknad där människor uppmuntras till att byta yrke och där man kan ha flera yrken samtidigt - gärna både teoretiska och praktiska. Jag tror också att de yrken som idag ses som lågstatusyrken (städning, hemtjänst med mera) måste få en ökad status - det är lika viktigt att torka upp avföring från golvet som att arbeta som advokat eller spela teater.
Om inte det sker är risken stor att vi i framtiden bara kommer ha två klasser - en bildad och en obildad klass.

4 kommentarer:

marica sa...

Nu tar du upp ett stort och komplicerat ämne. Jag tror att likriktningen är större i städerna, helt enkelt för att det är lättare att välja att umgås med "likasinnade". På landet umgås man med de grannar man har och det kan man lära sig mycket av. Det finns också en kärleksfull tolerans mot udda personer i glesbygden. I sta'n är det så lätt att vända ryggen till, och att inte se de som skiljer sig från den egna gruppen. Visst, det kan vara svårt att vara alltför annorlunda på mindre orter, men det uppstår inte samma uppdelning i grupper. Det finns helt enkelt inte utrymme för det.
Att bryta de gamla klassmönstren var ju socialdemokratins största uppgift en gång i tiden. Det var därför vi fick så många högskolor, bra möjligheter till studielån, vuxenutbildning med mera. Allt det som håller på att trasas sönder numera. Vi hade också alla bildningsförbund som ABF med flera. Idag är det facebook och de fristående aktionsgrupperna som får ta över uppgiften att bilda och engagera. Vilken utmaning!
Till sist. Jag har alltid hävdat att lönen borde bestämmas av hur många som vill utföra jobbet. Det är inte många som tycker att det är kul att städa, därför borde det vara bra betalt. Men så blir det bara när det finns så gott om jobb att alla kan välja vad de vill jobba med.

Valdemar sa...

Det kan nog stämma till viss del. Men jag tyckte ändå att det fanns en ganska tydlig uppdelning redan när jag gick på mellanstadiet och högstadiet, och nu i efterhand kan jag se att det förmodligen berodde en hel del på klass (inte bara förstås men bland annat).

Håller med om det sista, otacksamma jobb borde absolut vara högavlönade.

Det där sa...

Sitter just nu i studentstaden Uppsala och blir allt lite äcklad av homogeniteten på universitetet. Här är obehagligt bekvämt att bara falla in i sin gamla roll och umgås med precis den sortens människor som man alltid umgåtts med. So much for vidgande av perspektiv, som för mig är viktigare än bildning.

Johan Åström sa...

Hej Valdemar :)
Skulle du vara intresserad av en chans att få två trisslotter? Jag arbetar med en sajt som vill öka kunskap om säkerhet på nätet och hur man skyddar sin integritet online, vilket är nödvändig kunskap nuförtiden. För att veta hur du får lotten, gå in på http://www.mjukvara.se/blogg/gratis-lott/ och gå gärna igenom resten av hemsidan :)
Tack på förhand.
Vi hörs,
Johan.