onsdag 30 juni 2010

Bye-bye Hultsfred



Tidigare idag gick jag förbi en löpsedel där det stod att Hultsfredfestivalen lägger ner. Jag fäste inte så stor notis vid det, jag vet inte hur många gånger arrangörerna har sagt att de ska lägga ner festivalen och den har ju alltid kommit tillbaka. Men när jag kom hem och kollade på internet så insåg jag att det var på riktigt den här gången och att de till och med ställt in årets festival som skulle ha ägt rum om en vecka.

Hultsfredfestivalen och jag är nästan jämngamla. Samtidigt som jag tog mina första staplande steg slogs de första tältpinnarna ner vid Hulingens strand. Under min tidiga uppväxt så var Hultsfred och Roskilde de enda riktiga festivalerna. När jag gick på högstadiet och gymnasiet så var Hultsfredfestivalen den festival som alla skulle åka på. Själv kom jag inte dit förrän 2005, vilket också kom att bli min enda Hultsfredfestival (för övrigt det år då festivalen hade flest besökare - drygt 31 000).

Det är svårt att förstå varför det har gått så dåligt för Hultsfredfestivalen. De anledningar som brukar anges är ökad konkurrens från andra festivaler i kombination med sämre bokningar. Det ligger säkert mycket i det men det kan inte vara hela sanningen. Visst har det kommit många andra festivaler, men det går fortfarande ganska bra för flera äldre festivaler till exempel Arvikafestivalen. Och visst har de haft en hel del kassa bokningar på senare år men de har ju ändå haft en del tunga namn. I år skulle exempelvis Erykah Badu, NAS och Kent ha spelat.
Förra året sålde festivalen 21 000 biljetter, i år siktade de på 13 000 men lyckades bara sälja 5000. Det är ganska otroligt. Enbart Kent borde ju kunna locka ungefär så många.
Jag tror att en del av förklaringen ligger i att Hultsfredsfestivalen under 2000-talet fått en stämpel som fjortisfestivalen. Åker man dit om man är över sjutton så är man lite töntig och är man uppåt 25 så är man verkligen en tönt. Och ingen vill ju åka på en fjortisfestival, inte ens fjortisarna själva. Kanske har ungdomarna blivit lite bekvämare också och åker hellre på Way Out West eller andra stadsfestivaler. Jag vet inte. Jag tycker bara att det är lite sorgligt. Hultsfred var ju trots allt festivalernas festival i Sverige. Om inte Hultsfred hade funnits så hade musiksverige troligen sett ganska annorlunda ut.

Tack för allt, Rockparty.

1 kommentar:

Lena sa...

Dessutom har priserna ökat markant de senaste åren. Inte för att Hultsfred blivit direkt dyrare än de andra stora festivalerna (som flera av dem även stigit rejält i pris), men förmodligen känns inte Hultsfred längre fullt lika prisvärt som tidigare.