fredag 12 juni 2009

12. Anna Maria Espinosa



Jag erkänner att jag har försummat den här bloggen den senaste månaden. I synnerhet listan på kvinnliga artister har jag helt ansvarslöst låtit ligga i träda. Men det är sant som det sägs att den som icke sår skall heller icke skörda (eller förvänta sig några kommentarer) och därför tar jag nu lagom till sommarsäsongen nya friska tag.


Anna Maria Espinosa
har inte bara Sveriges i särklass snyggaste namn. Hon sjunger dessutom förbannat bra. Jag tycker visserligen inte att hennes soloskiva är helt fantastisk, mest på grund av att flera av låtarna är ganska tråkiga. Däremot är hon alldeles strålande som ständig gästsångerska i Club Killers (som jag tyvärr ännu inte har sett live, måste verkligen se till att göra det någon gång).
Jag hade egentligen velat publicera "Boy I've Got A Date" som finns med på Club Killers liveskiva, men jag hittade den inte så det får bli den här istället. Hon sjunger kanske inte så bra som jag vet att hon kan göra i den här låten, men "Perifidia" (som betyder sviken kärlek) är i alla fall en av de bästa rocksteady-låtarna jag har hört (den är för övrigt också med i en väldigt fin kinesisk film som jag såg för några dagar sen - 2046).
Och jag tror att det finns ganska få svenska sångerskor som verkligen kan säga "Suck it to me, baby" så det låter riktigt bra. Där är Anna Maria i en klass för sig.



3 kommentarer:

Jonas sa...

Mycket bra val! Kul att listan är tillbaka, jag har saknat den.

Anna Maria Espinosa är ett väldigt vackert namn, det har jag inte tänkt på förr men du har helt rätt. Darlene Love tycker jag också är väldigt vackert.

Martin Janzon sa...

Bra att listan är på gång igen. Jag tar åt mig en del av äran där. Var det de bästa sångerskorna eller bästa artisterna du skulle lista, förresten?

Anna var duktig, det håller jag med om.

Patrik sa...

Jag har sett Killers några gånger, det är helt otroliga kvällar. Men bäst av allt är givetvis Victor Brobacke.