söndag 6 september 2009

Göttlaborg



Idag är det en vecka sedan jag flyttade ner till Göteborg och det har blivit dags att sammanfatta mina intryck såhär långt.

1. Stugan är fantastisk. Min syster laddade upp lite bilder när hon var här, så här kan ni se hur det ser ut (jag är för lat för att ladda upp några själv). Det är verkligen underbart att, som nu, kunnna sitta på verandan och se ut över trädgården och havet som glittrar nedanför. Givetvis har det sina nackdelar att bo såhär också. För att ta sig till universitetet på morgonen så är det först 20 minuters promenad till bussen, därefter 20 minuters busstur till stan och slutligen 15 minuter med spårvagn. Sen har jag bara ett mobilt bredband för tillfället vilket gör att det går oerhört segt att surfa. Men det kan man leva med. Med den här utsikten kan man leva med det mesta.

2. Klassen som jag har hamnat i verkar också vara fantastisk. I tisdags var vi ute ett gäng och drack öl, i förrgår var jag och två till och såg på Maia Hirasawa på Liseberg vilket följdes upp av ett krogbesök och igår satt vi hemma hos en kille och såg på fotboll och efter det gick vi ut och... ja, vad tror ni? Jag kan även meddela att jag har blivit medlem i Facebook-gruppen "I'm not an alkoholic, I'm a journalist". Men det är inte så farligt som det låter. Man är ju så vuxen nu så man kan gå på krogen utan att bli aspackad.

3. Igår cyklade jag ut i regnet bara för att kunna ta mig in till Angered och gå på systemet. Förmodligen hade jag kunnat cykla en betydligt kortare väg än jag gjorde, men eftersom jag inte hade kollat på någon karta innan så följde jag cykelpilarna vilket gjorde att jag fick åka genom både villaområden och skog innan jag kom fram alldeles utpumpad. Sen köpte jag mina öl och åkte hem igen. Ganska meningslöst kan tyckas, men samtidigt är det ju kul att bekanta sig med omgivningarna lite.

4. Apropå regn, det regnar alltid i Göteborg. Okej inte alltid, just nu skiner solen till exempel. Men nästan alla andra dagar i veckan så har det regnat. Dessutom är Göteborgsvädret så himla lurigt, man vet aldrig när regnmolnen ska dyka upp, därför gör man bäst i att alltid ha en regnjacka och paraply nära till hands. Det kanske finns en anledning till att Göteborg är den stad där munktröjemodet aldrig riktigt dött ut. I övrigt gillar jag Göteborg. Det finns gott om mysiga sunkhak att slinka in på, en fantastisk bokhandel som heter Aniara, fin natur, trevliga människor... Jag har ju hängt en del i Göteborg tidigare men det känns lite speciellt att bo här nu. När Maia Hirasawa sjöng "Gothenburg" i blåsten på Liseberg i fredags så kändes det som att mer Göteborg än såhär kan det nog inte bli. Jag kommer dock aldrig att bli en göteborgare, lika lite som att jag kommer bli en stockholmare eller värmlänning.

5. Med anledning av att solen faktiskt skiner just nu så har jag inte tid att sitta här längre utan ska gå på en promenad. Gött mos.

5 kommentarer:

Mandy Juno sa...

Det låter helt fantastiskt med en stuga där. Göteborg är den staden jag vill flytta till mest i vårt land. Maia åhhhhh!

Mitt starkaste göteborgsminne är Håkan Hellströms allsång till Känn ingen sorg för mig göteborg på en fest i göteborg eller se Håkan på way out west 08 sjunga den sången :)

Culkin sa...

Jag måste säga att du bor med ett fantastiskt läge.
Men som dampig stockholmare skulle jag nog aldrig klara av att bo sådär. Just nu blir jag rastlös på de 10 minuter det tar in till söder.

Men jag förstår att du njuter!

marica sa...

En gång i tiden var det gott om alkoholister i tidningsbranschen. På den tiden när jag gick på journalisthögskolan pratades det mycket om att inte gå på journalistmyten och alltid gå ut på krogen efter jobbet. Det är ju så trevligt att varva ner tillsammans med kollegorna efter stressen inför en deadline. Men sen när jag kom ut i arbetslivet var det mycket lugnare. De flesta hade ju familj. Som sagt, det handlar nog om att bli vuxen...

den riktigamaria sa...

Ser ut att vara skitmysigt inne också! Om jag orkar pallra mig iväg på bokmässan, vilket är osäkert, men OM jag gör det så bjuder jag härmed in mig själv på afternoon tea med scones och clotted cream och strålande solsken som glittrar i sjön!

Karin sa...

Uppskattar din blogg

:)