fredag 27 augusti 2010

Sverigedemokraternas reklamfilm



Jag har just sett Sverigedemokraternas valfilm på Youtube och känner att jag måste spy ur mig lite av det äckel som fastnade i halsen på mig här.
I filmen ställs pensionärer mot invandrare, vi uppmanas att dra i "invandrarbromsen" samtidigt som några kvinnor i burka jagar en tant med rollator. Reklamfilmen skulle ha visats på TV4 men har nu fått sändningsförbud. Jag vet inte om det är bra eller dåligt. Jag är en stark motståndare till alla typer av censur, till och med när det gäller Sverigedemokraternas vidriga kampanjer, men samtidigt vill jag förstås inte att en massa människor ska behöva se den här filmen och tänka "Hmmm. Dom där Sverigedemokraterna kanske inte är så dumma ändå."

Man ska förstås också vara medveten om att ett nej från TV4 på intet sätt kommer stoppa reklamfilmen. Den kommer med all säkerhet att spridas som en löpeld över internet (jag har ju själv bidragit till det här) och i slutänden kommer nog ändå de flesta under sextio att ha sett den, samtidigt som SD kan fortsätta spela martyrer i media. Det som är positivt är att den målgrupp som de främst riktar sig till (d.v.s. äldre och fördomsfulla) inte kommer se den i lika höga utsträckning eftersom de inte har samma internetvanor som de yngre.

Ett av de stora problemen med Sverigedemokraterna är att de talar till känslorna snarare än förnuftet. Det gör förvisso alla partier, men i olika grad skulle jag vilja påstå. En fungerande demokrati bygger på att befolkningen är aktiv och välunderrättad, att de har förmågan att väga olika argument mot varandra och att känslorna får stå tillbaka för förnuftet. Det är förstås inget fel i att visa känslor, problemet är bara att det är så oerhört lätt att manipulera folk med känsloargument. Se bara på Nazityskland. Sverigedemokraterna vill dock uppfattas som ett seriöst parti och därför kommer de dragandes med olika rapporter som ska "bevisa" att invandringen är det stora problemet. Men statistik är en nästan lika effektiv manipuleringsmetod som känsloargument. Om de verkligen var ett seriöst parti skulle de behöva ett kritiskt systemtänkande, något som SD helt och hållet saknar.

Låt mig ta ett exempel:
Vi utgår från att invandrare begår flest antal brott i Sverige (detta är något som SD ofta brukar hävda, jag är skeptisk till om det stämmer, men för exemplets skull utgår vi från att det är så).
Det kan då finnas flera orsaker till detta. Ett alternativ är att alla invandrare är onda. Ett annat alternativ är att invandrare har svårare att få jobb vilket leder till utanförskap vilket i sin tur leder till att de som har hamnat i utanförskap börjar ta till desperata metoder. Ni kan ju själva fundera på vad som känns mest troligt.

Problemet med Sverigedemokraterna och deras sympatisörer är att de stannar vid den första punkten. Istället för att fundera över grunden till problemet, och försöka lösa det, så väljer man den enklaste vägen: ut med alla invandrare!
Det är förstås väldigt bekvämt, en bekvämlighet som jag tyvärr tror tilltalar många.

Det enda vi kan göra för att bli av med partier som Sverigedemokraterna är att få folk att tänka kritiskt, att se systemen som omringar oss och fundera över hur logiskt det är att alla människor som kommer från Mellanöstern bär på en gen som gör att de vill våldta svenska tjejer och misshandla pensionärer.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag känner inte dig, men av ditt handlande i detta specifika fall kan jag bara säga att du verkar vara en MYCKET patetisk människa. Är du möjligen väldigt osäker på dig själv?

Det måste vara så - du skriver en lång artikel som jag konstruktivt bemöter, men du raderar min kritik. Jag är ledsen, SD kommer in i Riksdagen i år, och om du tror att du kan stoppa dom med lögner och förtal - då är du ute och cyklar min vän! :) Lycka till!

Valdemar sa...

Jag raderade inte din kommentar, i alla fall inte med flit, möjligen råkade jag ta bort den av misstag och i såna fall är jag uppriktigt ledsen för det. Men för att gottgöra det ska jag bemöta den i mitt nästa inlägg.

marica sa...

Jag måste säga att jag tycker det är tråkigt med anonyma inlägg. Speciellt i dessa sammanhang. Jag tar inte synpunkter från anonyma på samma allvar som när personen kan stå för sina åsikter.
Det är inte små ord "anonym" använder. "Lögner och förtal" , "patetisk" "osäker på dig själv". Och sedan avslutas det hela med "Lycka till". Varför skickar du inte konstruktiva synpunkterna en gång till i stället för att ägna dig åt personangrepp?
Jag har inte tittat på filmen, och jag tänker inte göra det heller. Valdemars beskrivning räcker.

Niklas sa...

Väl talat Valle! Både den här texten och repliken på sverigedemokratens kommentar.