fredag 6 augusti 2010

Jakob Hellman



I tisdags uppträdde Jakob Hellman på Allsång på Skansen. Plötsligt stod han där och spelade "Hon har ett sätt" och "Vara vänner" som om det vore 1990. Själv levde jag i ovisshet om detta fram till igår kväll då jag surfade in på Aftonbladet och råkade läsa det. Sen var jag förstås tvungen att gå vidare till svtplay och kolla på alla klipp. Det lät riktigt bra. Visserligen förstördes det kanske lite av den ganska tråkiga publiken och av att Hellman själv hela tiden ropade saker som. "Kom igen nu, det är allsång!" Men ändå. Han skulle ha kunnat stå på scenen och skalat en banan och jag skulle ha varit frälst. Det är ju så med artister man beundrar riktigt mycket.

Jag vet inte hur stort det här är i er värld men i min är det väldigt stort. Jakob Hellman är en av de svenska artister jag beundrar mest. "...Och Stora Havet" är kanske den bästa svenska skiva som har gjorts. Någonsin.
För många kanske inte det här kommer som någon överraskning. Det är ju faktiskt så att Jakob Hellman just idag ger sig ut på en nostalgiturné tillsammans med bland annat Olle Ljungströms gamla band Reeperbahn och Lustans Lakejer. Jag skulle hemskt gärna se någon av spelningarna men eftersom biljetterna kostar 620 spänn och det egentligen bara är Jakob Hellman och möjligen Reeperbahn som jag vill se så känns det i saftigaste laget. Dessutom har de fräckheten att inte spela i Göteborg så man måste bege sig till Varberg, Kalmar eller någon annan håla för att kunna se dem. Dessutom måste jag hålla hårt i slantarna efter att ha köpt Way Out West-biljett trots att jag egentligen inte har råd. Så det lär ju inte bli nåt med det. Men ändå, fint hade det varit.

Det allra bästa är dock att Jakob Hellman i en intervju från Allsången ger en liten vink om att det kanske kommer att komma en ny skiva. Han har inte spelat in någonting men han har skrivit ett gäng nya låtar som han är nöjd med så det finns all anledning att hoppas.
Det skulle vara årtusendets underdrift att påstå att den är efterlängtad.












Inga kommentarer: