onsdag 18 juni 2008

Fotbollsfiasko, FRA och fumlighet

Kvällens förlust mot ryssarna måste vara det snöpligaste som hänt Sverige sen Kalle Dussin torskade i slaget vid Poltava. Återigen ett gäng svenskar som tror att de är oövervinneliga tills de stöter på den ryska krigsmaskinen.
När ska vi fatta att vi inte kan spela fotboll? Jag röstar härmed för att vi lägger ner det svenska fotbollslandslaget och ägnar oss åt sånt som vi är bra på istället. Musik till exempel. (jag kommer givetvis ha ändrat mig innan VM, men det är en annan femma).

***

Undrar om Jack White räknade med att Seven Nations Army skulle bli en hit på fotbollsläktarna när han skrev den? Så är det ju i alla fall. Särskilt italienarna verkar vara helt tokiga i den låten. Det märkte jag i och för sig redan när jag var i Italien på utbytesresa för fyra år sen.

***

Tänkte jag skulle skriva nåt om den däringa FRA-lagen som Riksdagen sa ja till tidigare ikväll. Men jag tror jag skippar det. Jag antar att ni kan gissa vad jag tycker om den. Måste bara påpeka det smålustiga i att Sossarna som var drivande i frågan från början har bytt åsikt. Och att det är de s.k. liberala partierna som verkat för att det har gått igenom. Det är väl jag som är dum som vanligt, men jag förstår verkligen inte hur partier som säger sig värna om integriteten och inte vill att staten ska lägga sig i mer än nödvändigt kan rösta för något så jävla korkat.

Det är en märklig värld vi lever i när Ung Vänster sätter upp affischer där det står: "Vill ni ha det som i Sovjet?" och Moderaterna kallar sig för "Det nya arbetarpartiet". Jag säger som Mikael Wiehe: "Vem i hela världen kan man lita på?"

***

Jag har sagt det förut och jag säger det igen; vissa människor borde inte få ha körkort. Jag till exempel. Idag när jag skulle ta bilen från Karlstad upp till gården och skulle köra ut från parkeringen vid biblioteket råkade jag backa in i bilen som stod bakom mig. Tanten som ägde bilen blev som tur var inte särskilt arg, trots att jag backade såpass snabbt att det blev en buckla i plåten, men det lär ju kosta en slant i självrisk... Att jag aldrig lär mig någonting.

7 kommentarer:

the lost feeling sa...

det är det jag alltid har sagt! sverige kan inte spela fotboll.

hehe det är bra med självinsikt..sämre med bucklan.

ps. sluta youtube-posta! din blogg blir för seg! :) nån gång emellanåt är ok men inte hela tiden. skriv bra texter istället! som de i din bok, puh.

Valdemar sa...

bra att du säger åt mig. Jag ska ta mig i kragen och skriva nåt snart, jag lovar! (fast snart är förstås ett relativt begrepp som kan betyda allt ifrån några timmar till ett halvår).

Anonym sa...

Jag har svaret på "Seven nation army-hysterin". För att vinna ett VM krävs det att man slår lag från sju olika länder. När Italien vann VM 2006 var det någon som kom på att det borde vara soundtrack för segern.

Valdemar sa...

Där ser man. Det finns tydligen svar på allt här i livet.

Anonym sa...

Hej Valle!

Jag höll på att få Pontus bil att bli ett med en åker under vår midsommarsemester.

På hemvägen blev jag stoppad av polisen, och efter att ha supit hela natten var man lite orolig när det kom till att blåsa men det gick vägen.

Anonym sa...

vadc heter du på facebook valdemar?

Valdemar sa...

oskar: skönt att höra att det inte bara är jag som är klumpig med bilen.

jonathan: Valdemar möller är mitt namn.