lördag 23 maj 2009

The 00's



Jag såg på Henrik Schyfferts på många sätt lysande enmansföreställning "The 90's - ett försvarstal" tidigare. Jag började då fundera lite på vad som egentligen kännetecknar min egen generation alltså 80-talisterna, vi som vuxit upp under 2000-talets första decennium.
Jag är född 1985, var 14 år vid millenieskiftet och kommer vara 24 nästa år. Jag borde alltså vara ganska representativ för den här gruppen. Men jag kan faktiskt inte komma på särskilt mycket. Kanske är det så att när man befinner sig mitt uppe i något så är det svårt att se det. Det är ju lätt att säga om tidigare decennium att såhär och såhär var det: på 70-talet var alla pårökta flummare, på 80-talet var alla hårdrockare eller synthare, på 90-talet var alla ironiska osv. I verkligheten är det ju förstås inte så. När man studerar olika decennier kan man kanske se vissa tendenser men väldigt många avviker ju också, tack och lov, från den gällande normen.

Men i alla fall. Vi 00-talister, vilka är vi egentligen? Jag tror på något sätt att den moderna tekniken har påverkat oss väldigt mycket. Vi är ju trots allt den första generationen som knappt kan föreställa oss en värld utan internet och mobiltelefoner. Det här med att ständigt vara uppkopplad och att kunna skapa sig en egen identitet på internet är ju något ganska nytt och nåt som jag tror gör att min generation skiljer sig från äldre generationer.
Genom alla så kallade sociala medier - bloggar, facebook, twitter och allt vad det heter - så skapar man sig ofta en identitet som kan vara ganska långt från den man är egentligen. Det självutlämnande är väl också ganska tidstypiskt. Samtidigt som väldigt många protesterar mot övervakningslagar som FRA och IPRED så lägger vi ut en del väldigt privata saker på internet. Själv tycker jag att det är ganska paradoxalt.
Den typiska 00-talisten tror jag är en person som tycker om att stå i centrum, som gärna skryter med vilket stort kontaktnät hen har och som är van vid att alltid befinna sig i ett konstant medie- och informationsflöde. Eller vad tror ni?

2 kommentarer:

Anonym sa...

jag tror ganska utmärkande för vår generation även är större tolerans mot sånt som avviker mot normerna, i alla fall officiellt, folk kanske går och är fördömande för sig själva, men det är inte riktigt tolererat att vara trångsynt, förutom i vissa kretsar. Den yngre generationen är nog ännu mer så iochförsig, men jag tycker det har hänt väldigt mycket sen jag var liten.

Valdemar sa...

Jag håller med om att folk blir mer och mer toleranta. Men jag ser det inte direkt som någon generationsfråga utan som en stadig utveckling som har pågått de senaste hundra åren. Om du hade levt på 60-talet så tror jag att du hade tyckt att folk då var betydligt mer toleranta än 20 år tidigare.
Å andra sidan är kanske det där med internet också en sån grej. Vad jag tänker på som generationsfrågor är sånt som inte följer någon rak linje utan som mer går i cykler. Förstår du skillnaden?