onsdag 6 maj 2009

Skoldebatter



Det börjar märkas att det är val till Europaparlamentet om bara en månad. De kommande veckorna kommer vara ganska fulla av debatter för min del. Idag var jag på Tingvallagymnasiet och medverkade i två debatter mot de andra ungdomsförbunden. Först pratade vi inför 3:orna och därefter inför 1:orna och 2:orna. Under den första debatten var det inte mer än kanske 20 personer i publiken och på den andra var det närmare 100. Lite konstigt ändå att de som går sista året på gymnasiet är så ointresserade av att komma och lyssna, det är ju ändå de som har möjligt att rösta och påverka.
Nåväl. Det gick väl ganska hyfsat. Lite skrämmande dock att så många ungdomar verkar tro att kärnkraft är den bästa lösningen på miljöproblem. Eller att vi inte bör satsa på att lösa klimatproblemen just nu eftersom det är finanskris... Såna påståenden är dock ganska enkla att bemöta. Vet man minsta lilla om hur brytningen av uran går till eller att det inte finns någon säker slutförvaring så inser man ganska snart att det inte alls är någon bra lösning. Mer satsningar på nya energikällor leder till fler gröna jobb, dessutom är det inte så dyrt att bygga vindkraftverk som många tror.
Lite värre var det när jag tvingades att försvara kvotering. Jag tycker ju inte att kvotering är någon jättebra lösning, vilket jag också påpekade. Det bästa vore ju förstås om arbetsgivarna verkligen såg till kompetens och inte till kön. Men så länge som de inte gör det så tror jag ändå att kvotering är något nödvändigt ont, åtminstone inom vissa yrkeskategorier.

Något som irriterar mig väldigt mycket under såna här debatter är när ungdomsförbunden säger saker som förvisso är väldigt bra, problemet är bara att deras moderpartier bedriver en helt annan politik. Till exempel var ju alla ungdomsförbund mot IPRED och även FRA om jag inte missminner mig. Ändå drevs båda delarna igenom i riksdagen. Jag skulle i alla fall inte vilja vara med i ett parti där ungdomsgenerationen vill något helt annat än de äldre. Som tur är har vi ju Grön Ungdom som faktiskt har exakt samma politik som Miljöpartiet. Det betyder inte att vi inte kan kritisera Miljöpartiet om de bedriver politik som till exempel strider mot partiprogrammet. Dessutom är jag ganska övertygad om att Miljöparti är det parti där unga har störst chans att delta även i de viktiga beslut som tas.
Men det var som sagt en ganska bra debatt ändå. Hoppas att resten bli lika lyckade.

2 kommentarer:

Pappa (förstås) sa...

Eftersom man inte kan kommentera din omröstningslista direkt, så måste jag göra det här istället.
Vart tog pappa vägen?????!!!!!???? Jag vet ju att du själv landade på pappa i min lilla vetenskapliga undersökning! Varför ger du inte folk chansen att välja det bästa?

Pappa igen sa...

Vore det inte på tiden med ett ungdomsförbund från något parti som själv ställde upp i ett riksdagsval? Eller "Ungdomspartiet". Då kanske äntligen det kunde bedrivas politik någonstans ifrån. Idag bedriver ju alla de etablerade partierna inte politik, utan de tävlar bara om vem som är bäst lämpad att administrera företaget Sverige.
Ungdomspartiet skulle definitivt få mig att gå och rösta!