måndag 25 maj 2009

Grodor



Den här veckan är alldeles fullspäckad av debatter, bokbord och torgmöten. Idag har jag hunnit med både ett bokbord på Älvkullegymnasiet i Karlstad och en debatt på Brogårdsgymnasiet i Kristinehamn.
Debatten gick ganska bra trots att jag mötte två Europaparlamentskandidater, Charlie Weimers från Kristdemokraterna och Håkan Svenneling från Vänsterpartiet. Båda är riktigt smarta och slipade debattörer, riktigt lika vassa var dock inte representanterna från SSU och MUF.
Jag börjar förresten förstå det där med grodor som politiker slänger ur sig. Jag råkade till exempel vid ett tillfälle säga att "vi är absolut emot att exportera produkter över hela jorden." Vad jag menade var förstås att det är dumt att exportera vår mat till fattiga länder och att vi inte ska importera mat som vi lika gärna kan odla här i Sverige, men det är möjligt att det inte riktigt framgick. Charlie Weimers högg i alla fall på det och menade att Miljöpartiet måste vara riktigt tossiga som inte vill exportera över huvud taget...

Men det absolut mest korkade uttalandet i debatten stod i alla fall killen från moderaterna för. "Vi gillar ju kvinnor. Tänk på att bakom varje framgångsrik man står en vacker kvinna."
Observera att detta sades helt utan ironi. Det var så dumt att jag blev alldeles mållös.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Idag blev jag väldigt arg när jag gick förbi sverigedemokraternas plakat, de är smarta, manipulativa jävlar. På ett var det två barn som gick på en solig landsväg, och så stod det "Ge oss Sverige tillbaka", insinuerande att nu med alla invandrare så kan inte barnen gå säkert i solen på landsvägar? Tänker man tanken fullt ut är det ju absurt men det gör nog inte alla.

Valdemar sa...

Låter som typisk SD-propaganda. "Nej då, vi vill ingen illa. Vi vill bara att Sverige ska vara som det alltid har varit och att inte en massa andra ska komma hit och bestämma."