fredag 8 maj 2009

Sicko



Tydligen råder det akut blodbrist i Värmland, något som hade gått mig förbi fram tills för en stund sen då jag pratade med min kompis Martin. Martin hade tänkt göra slag i saken och ge blod, väl där konstaterades det att blodet var fullständigt friskt men han fick ändå inte ge blod. Anledningen: han har haft sex med män.
Geblod.nu skriver Bengt Ekermo om orsaken till förbudet, givetvis beror det på rädsla för att personen ska bära på HIV/Aids utan att veta om det. Det kan ju verka rimligt men observera att detta gäller hela livet, oavsett om personen kanske inte har haft sex med en man på många, många år. Den som har haft samlag med person som har utsatts för risk för blodsmitta uppmanas däremot att vänta sex månader.
Att det gör mig upprörd beror främst på att det spär på fördomen om homosexualitet som någonting sjukt och konstigt. Som om det låg i blodet.
Se en intervju med Martin här (ca 6 min in i klippet).

2 kommentarer:

Johansson sa...

Värmlänningar överhuvudtaget är något sjukt och konstigt. De om några borde Socialstyrelsen varna för.

Valdemar sa...

Eller hur.