söndag 12 juli 2009

10. First Aid Kit



Av alla konserter som jag såg på Arvikafestivalen i år så var det nog inga som fick lika mycket respons från publiken som systrarna Klara och Johanna Söderberg i First Aid Kit. De verkade nästan en aning generade över att folk gillar dem så mycket. Dagen innan hade de spelat på Roskildefestivalen och fått lika mycket applåder från publiken där. First Aid Kit har, precis som Taxi Taxi för några år sen, blivit ett myspacefenomen på nolltid. Delvis kanske på grund av att de spelade in en cover på Fleet Foxes "Tiger Mountain Peasant Song" som uppskattades så mycket av Fleet Foxes att de lät systrarna sjunga den tillsammans med dem på konserter. Men First Aid Kits låtar är lite för bra för att man ska kunna avfärda dem som en hype och de sjunger bättre än de flesta äldre sångerskor. Bli inte förvånade om First Aid Kit kommer fortsätta att spela in musik tillsammans i många år till. Tiden får utvisa om jag har rätt.




2 kommentarer:

Anonym sa...

det var bra, enkelt men bra. Det var någon bland youtube-kommentarerna som sa att de påminner om moldy peaches på något sätt, det håller jag med om. Och counry.

K sa...

Helt underbart! Måste fördjupa mig i dessa flickor en smula nu känne rjag :) Stämmningsfull video.

Tummen upp för din blogg! Jag kommer tillbaka...