onsdag 8 juli 2009

Att ha det trevligt



Trevligt är ett förhatligt ord. Nästan lika illa som "bra" eller "lagom". Det säger liksom inget. Det bara hänger där i luften och viftar lite på svansen. Och varför ska man ha det trevligt egentligen när man kan ha det superduperfantastisktextrajättebra?

Ändå använder jag ordet trevligt ganska ofta. Det är behändigt. Saker och ting är ju ändå, när allt kommer omkring, sällan sådär superduperfantastisktextrajättebra utan snarare lite småtrevliga.
Jag läser en bok just nu som heter "Gunnar" och är skriven av Bob Hansson, poeten ni vet. Bob Hansson brukar inte vara trevlig just, han brukar snarare vara superduperjättemycketextraallting. Men "Gunnar" är just trevlig. Trots att Bob Hanssons intentioner kanske var att ruska om läsaren så blir man inte särskilt omruskad. Man förstår ganska snabbt vad boken kommer handla om och språket är lite för likt både Erlend Loes och Stig Claessons för att man ska kunna kalla det originellt. Ändå läser man på, Gunnar tuffar runt i vardagen och kommer med små vardagsfilosofiska betraktelser. Det är oftast ganska underhållande även fast det inte är så superduperfantastiskt.

Och jag tror att det behövs människor som Gunnar och även böcker som "Gunnar". Tillvaron måste få vara lite trevlig ibland. Bara den inte är det för jämnan. Nej, lite lagom trevligt ska det vara.

3 kommentarer:

Det där sa...

"Snäll" är också ett förhatligt och urvattnat ord. Det är nästan en förolämpning att kalla en person för snäll. Det säger bara en sak om personen: att den inte är någonting.

Valdemar sa...

Jag tycker mer om snäll än trevlig. Snäll känns lite mer genuint på något sätt medan trevlig bara känns ansträngt och tillgjort om du förstår vad jag menar? Nej, det gör du förmodligen inte.

Det där sa...

Jo, jag förstår. Snäll känns mer avspänt på något sätt. Varför skulle jag inte förstå?