måndag 20 juli 2009

Mera sommar



jag har lyssnat på P.O. Enquists fullständigt briljanta sommarprogram. Han pratade bland annat om skittunnorna över sjölannet, bombade tyska städer, operadrömmar och avslutade sedan med att avslöja meningen med livet som hans hund Pelle förkunnat för honom. Jag tänkte först skriva det här men då skulle ni kanske låta bli att lyssna på programmet och det nöjet vill jag ju inte frånta er.
En stund efter att programmet hade tystnat funderade jag på varför jag kände igen den sista meningen och var jag kunde ha hört den tidigare. Sen kom jag på det. Jan Stenmark förstås. Det finns få personer som jag beundrar och respekterar så mycket som P.O. Enquist och Jan Stenmark. Stig Claesson och Roy Andersson kan också sälla sig till denna skara underfundiga gubbar som tycks veta mer om livet än vad jag någonsin kommer att förstå.
När ni ändå är inne på SR:s hemsida så kan ni också passa på att lyssna på Kristian Luuks sommarprogram som inte heller var så tokigt. Han har måhända inte uppnått den ålder som krävs för att kunna förmedla sann livsvisdom men han har rätt många roliga och bra historier på lager.

Lyssna här och här.

Inga kommentarer: