tisdag 31 mars 2009

14. Ane Brun



Ja ja. Jag vet att Ane Brun kommer från vårt västra grannland, men hon har faktiskt bott i Stockholm i ganska många år nu så jag tycker nog att hon kan få vara med på den här listan ändå.
Jag gillade Ane redan första gången jag hörde henne, jag tror det var i något Musikbyrån-program för ett antal år sen. Sen dess har hon dykt upp då och då men jag har kanske inte lyssnat riktigt så mycket på henne som hon förtjänar.

Det känns som att hon fyller upp något tomrum som annars skulle ha funnits i svensk musik. Det finns gott om popprinsessor, inåtvända indiesångerskor, jazz- och vissångerskor. Men det inte finns inte så många som sjunger sådär bluesigt, raspigt och coolt som Ane Brun gör. Jag läste någonstans att Ani Difranco är en av hennes stora förebilder och det känns ju inte helt förvånande. Ibland låter hon till och med ganska mycket som Difranco, som i det här klippet till exempel. Men vad gör det? En nordisk Ani Difranco är verkligen inte fy skam.



3 kommentarer:

den riktiga maria sa...

Bra val! Ane Brun är min nya favorit! Jag är lite efter.

Sitter och äter en hemgjord yoghurtbaguette med brieost och Torfolk björnbärsmarmelad (med björnbär från Bosninen, exotiskt värre!). Tanken slog mig att jag skulle kunna ha en matblogg där jag bloggar om olika recept med ingredienser från Torfolk gård, mot att jag blir sponsrad med lite produkter därifrån! genial idé va? "Torfolkbloggen". Som extra bonus korrläser jag alla etiketter! :)

Valdemar sa...

Hahaha! Superbra idé! Jag ska höra med mina föräldrar vad de tycker om det.

marica sa...

Kul idé med matbloggen. Fat då behöver du ju veta lite mer om produkterna. Jag kontaktar dig i ett annat forum om detta. Marica