onsdag 11 mars 2009

Tinnitus i hjärtat





Idag släpptes bob hunds nya singel. De som har varit på någon av de få konserter som de har gjort under de senaste åren har förmodligen redan hört den, men det är ju kul att äntligen kunna lyssna på den när man vill.
Låten heter alltså "Tinnitus i hjärtat". Det är inte deras bästa låt någonsin, men bra är den. Framförallt är det roligt att äntligen få höra Tomas Öbergs vassa lyrik igen.


Vi har tinnitus i hjärtat
på grund av i morse
vi hör signaler vi inte förstår
som väcker känslor vi inte förmår

Som ett norrsken
en sovande uggla
träffad av splitter
mitt i en mening
Det finns innebörd
och den är oerhörd
men den drabbar oss mest
med sin försening

Från solsystem
till nervsystem
15 sekunder av allt
15 sekunder av allt
från genombrott
till sammanbrott
15 sekunder av allt
15 sekunder av allt

Att känna alla
eller ingenting alls
sväljer du krav-märkt
eller tuggar du grishals?
Mina problem
har skaffat sig egna drömmar
mitt synsätt har spruckit upp
och fått nya lösa sömmar

Från solsystem
till nervsystem
15 sekunder av allt
15 sekunder av allt
från genombrott
till sammanbrott
15 sekunder av allt
15 sekunder av allt

Från solsystem
till nervsystem
15 sekunder av allt
15 sekunder av allt
från genombrott
till sammanbrott
15 sekunder av allt
15 sekunder av allt

Vi har tinnitus i vårat hjärta


Jag tycker inte att det är någon överdrift att påstå att det inte finns någon annan svensk textförfattare som skriver lika obegripliga men ändå klockrena texter.
Dessutom är omslaget sedvanligt snyggt, som ni kan se här ovan.

Köp låten här.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Har du sett videon?!

Valdemar sa...

Ja nu har jag det. Men inte när jag skrev inlägget.

Anonym sa...

Tänker vara så fräck attt jag kopierar konvolutet - riktigt snyggt!

Anonym sa...

Tänkte att du var en av dem som skulle köpa vinylen på ebay. :)

Anonym sa...

Har man Tinnitus i örat, som jag, gör det texten fullständigt begriplig. Men det är nog svårt att förklara för den som inte upplevt Tinnitusen.