tisdag 17 mars 2009

På gång...



Det verkar nästan som att alla bra svenska artister har bestämt sig för att släppa sina nya skivor ungefär samtidigt. Imorgon släpps Fever Rays debutskiva (som dock har legat ute på nätet sen ett bra tag tillbaka), på måndag kommer Anna Järvinens nya och de låtar som ligger ute på hennes myspace lovar mycket gott. På onsdag släpps ytterligare tre skivor av artister som jag håller nära hjärtat - Florence Valentin, Maia Hirasawa (som jag skrev om igår) och bob hund.
Det här är ju förstås väldigt roligt men lite illavarslande för plånboken. Jag är ju en sån gammal stofil som fortfarande till stor del köper skivor. Fast till och med jag har gått över mer och mer till att ladda hem musiken eller lyssna via spotify på sista tiden. Så jag kanske nöjer mig med att köpa bob hunds och Anna Järvinens skivor.

Några andra skivor som jag ser fram emot och som har varit på väg länge men fortfarande inte fått något releasedatum är Radio Dept:s och Peggy Lejonhjärtas nya alster.

Det verkar för övrigt vara en trend inom svensk musik just nu att åka på korta turnéer. Flera av de artister jag har nämnt här ger sig ut på turné men spelar bara i Stockholm, Göteborg och Malmö. Det är frågan om man ens kan kalla det för turnéer. Tacka vet jag Håkan Hellström som spelar i varenda liten småhåla på sina turnéer.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, du har ju visst köpt ett par skivor av mig kom jag på. Kan ta med dem till Mowie imorgon om du ska dit?

Johanna sa...

Åh, massor med bra saker att se fram emot! Trevlig musiksmak har du allt.

Valdemar sa...

Tack så mycket för det.

Anonym sa...

Peggy Lejonhjärta! Som man har längtat. Dessutom hörde jag Moneybrothers nya på Popcirkus idag, det lät lovande!

Anonym sa...

har kompromissredaktionen gått & trillat av pinn'? börjar bli lite orolig!

marica sa...

Jag håller med Catrin. Vad hände med listan över svenska sångerskor?

Valdemar sa...

ryktet om min död är betydligt överdrivet.

listan på sångerskor åtekrommer när jag har tid och lust att skriva om det.