måndag 2 mars 2009

Mer aprock åt folket!



Alla som känner mig vet ju att jag är svag för skramlig rock med underfundiga texter på skånska. Det finns kanske inte så jättemånga band i den genren men nu har jag i alla fall hittat ett nytt. De kallar sig för Babian.

Det som är mest anmärkningsvärt i den här historien är att jag inte har uppmärksammat dom tidigare. Redan när jag läste det här inlägget för ett tag sen borde jag ju ha gått bananas. Men av någon anledning dröjde det innan jag tog mig tid att lyssna på dom, trots att de har uppträtt i både SVT och TV4, hunnit släppa en skiva och blivit intervjuade i en massa tidningar (Sonic bland annat). Varför ska jag alltid vara sist med allt? Det hade ju varit så skönt att för en gångs skulle få vara med från starten, att kunna säga att det här är mitt band.
Nåväl. Nu har jag i alla fall lyssnat på de låtar som ligger uppe på deras myspacesida och herrejösses vad bra dom är. Om hela skivan är såhär bra så måste dom vara det bästa band Sverige begåvats med på länge.

Det går förstås att ha många invändningar mot Babianen om man är på det humöret. Man kan tycka att de låter alldeles för mycket som några andra svenska band, bob hund och The Hives till exempel. Man kan tycka att de är alldeles för spexiga eller rentutav larviga. Man kan tycka att det inte finns särskilt mycket substans och djup i texterna. Man kan tycka att det bara är en dagslända som kommer hålla i högst ett halvår och sen vara bortglömt.

Eller också skiter man bara i det och dansar runt i rummet, ställer sig på skrivbordet och skriker eller slår sönder en pinnstol. Det brukar jag göra.




1 kommentar:

Jonas sa...

Hela skivan är precis så bra! Skaffa! Och se dem live ifall du får chansen!