onsdag 8 april 2009

Idioternas sport



Jag kan förstå att folk gillar fotboll. Det kan jag faktiskt. Jag kan till och med själv tycka att det är rätt kul att kolla på emellanåt. Jag är visserligen ganska långt från någon fotbollsfantatiker, jag har till exempel aldrig tippat en ligamatch och mitt engagemang sträcker sig mest till att se på matcher under fotbolls-VM. Men jag tycker att det är en av de roligare sporterna att kolla på.

Hockey däremot. För det första är det en jävligt rörig sport, dom tacklas och har sig, domaren blåser av var tionde sekund, man ser inte var pucken är någonstans och plötsligt har någon lyckats trixa in den i målet och man har ingen aning om hur det har gått till. För det andra så är det statistiskt säkerställt att åtminstone 80% av alla som gillar hockey är idioter.

Anledningen till att jag skriver det här inlägget just nu beror förstås på att Färjestad vann SM-guld för någon timme sen. För de som inte bor i Värmland är det kanske lite svårt att förstå hur stort hockey är här. Det är så nära religion som man kan komma för en värmlänning.
Jag såg i alla fall sista perioden av matchen, tillsammans med några andra varav de flesta också verkade vara ganska måttligt intresserade. Efter matchen bar det av till torget för vissa, men jag lunkade hemåt. Jag pallar inte riktigt att stå och skrika i kör tillsammans med en massa hockeydårar. Särskilt som jag bara har sett en period under hela slutspelet, det skulle kännas lite falskt. På vägen hem höll jag nästan på att bli överkörd av bilar som körde runt och tutade.

Kanske handlar det en del om identifikation också. Jag kan ibland känna mig som svensk men jag kommer nog aldrig att känna mig som en värmlänning, därför kan jag inte heller bli överlycklig över en värmländsk seger. Men jag unnar ändå de som bryr sig att få vara glada ikväll. Det kan dom få. Kom inte här och skrik bara.


P.S: Jag förväntar mig åtminstone ett mordhot bland kommentarerna. Om jag inte får det så blir jag besviken.

11 kommentarer:

Lena sa...

Inget mordhot, men jag ska berätta varför jag gillar hockey mer än till exempel fotboll..
Först och främst är det för att det händer mer, det rör sig, det blir mål, man måste hänga med och det är mer spännande. Fotboll har en tendens att bli segt och tråkigt på grund av den stora planen.
Nästa sak är den att jag gillar det just för att jag har ett lag att heja på, Färjestad finns här lättillgängligt och fint och då är det roligt att heja. Sport är inte roligt om man inte hejar. Och för det tredje (vilket har lite samband med tvåan) är det för att hockey är den sport jag sett mest live och sport ska ju helst upplevas på plats!

Valdemar sa...

Det är ju mellan målen som spänningen hinner triggas upp. Du är alldeles för otålig.

Fotboll är en konstform, hockey är bara dumt.

kari sa...

nä du inga mordhot från mig såg inte matchen ens, hörde på radion i morse att de hade vunnit.

Petter sa...

Salut Valdemar! Håller helt med. Att förorda en sport där handgemäng är institutionaliserat tyder på att man är mer neandertalare än människa.

Att dessutom kunna anse sig njuta av en sport där var tredje passning inte går fram till adressaten är som att njuta av musik där musikerna spelar fel var tredje ackord.

Håller som sagt helt med dig. Fotboll är poesi och hockey är dyslexi.

Tim Sterner sa...

Jag är inte det minsta intresserad av sport. Jag är en av dem som svär över att det finns fotbollsbilagor i samma tjocklek som diktsamlingar, och vill att de ska göra en liknande kulturbilaga. Istället för resultat från hockey, innebandy och fotboll vill jag se resultat från poetry slam.

Jag håller trots detta inte med dig. Att hockeyspelare är mer "brutes" än vad fotbollsspelare är kan jag hålla med om, men jag finner fotboll så oerhört trist. Likt Lena anser jag att det är alldeles för segt, och detta beror givetvis på att skådeplatsen är en gigantisk plan, och att de springer. När de äntligen har kommit fram till bollen så är den på andra sidan planen, och då ska de springa dit.

Hockey har mer fart och mer puls. Det går snabbare med skridskor än med fotbollsskor, helt enkelt. Men det är ju en smaksak. Jag har hockeyspelare i släkten så jag är nog lite solidarisk av den anledningen också.

För övrigt vill jag konstatera att raden "Jag kan ibland känna mig som svensk, men jag kommer nog aldrig att känna mig som en värmlänning" är den mest träffsäkra på mycket länge.

Valdemar sa...

Om man vill ha tempo så tycker jag man kan kolla på handboll, det är bra mycket roligare än hockey.

Curling är en intressant sport också.

rocky sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Culkin sa...

You go girlfriend!
Nu är jag ingen överdriven sporthatare, men fotboll och hockey förstår jag mig inte på. Vi alla har väl ändå stått vid vägskälet när vi var 14. Sport eller musik.

Tacka vet jag Cykel, världens bästa sport!

Patrik sa...

Doktor Kosmos – Böghockeyns dag

Anonym sa...

den enda sporterna som går att se på mer än tre minuter är dans och konståkning, för att det ibland är så fint. Men det kan vara ganska kul att titta på de som tittar på sport ibland, en liten stund i allafall.

(undra om de där orden för ordverifiering är ett okänt språk, det låter som om det är riktiga ord, nu "preeket", jag tänker att det har något med tallar att göra.)

Olle sa...

Vad är det egentligen för pervers sekt som läser din blogg???
Inga sportälskare! Vad har du egentligen gjort för att skrämma bort oss från dig? Sport är en konstart i en egen division, skild från alla andra konstformer. Dock kan den bara förstås av den som också älskar konst och kultur, samtidigt som man älskar sporten som konstform.
Det finns nog ingen mer än P-O Enqvist som förstår detta fullt ut (mer än jag då).
Ishockey som konst befinner sig väl ungefär på nivån "Grottbjörnens folk" och Fotbollen har nått en nivå som åtminstone närmar sig en Nobelprisnominering. Ungefär här går jag och Enqvist skilda vägar. Han hyllar de individuella prestationerna, höjdhoppare som han var, medan jag ser laget och kollektivet som det som lyfter konsten till dess himmelska nivåer. Förstå mönstrena i ett perfekt genomfört handbollsförsvar, som tvingar motståndaren att skjuta i fel läge, och öppnar för en snabb kontring som avslutas med en retfullt enkel lobb över den stackars motståndarmålvakten. Snacka om konst!