söndag 26 april 2009

Vem i hela världen kan man lita på?



Göran Skytte är en märklig man. En gång i tiden tillhörde han den svenska vänsterrörelsen som anordnade Vietnam-demonstrationer och bekände sina hjärtan till Karl Marx. Han jobbade på ETC och skrev avslöjande repotage om skattesmitning. Han är bror till Håkan Skytte som spelade i Hoola Bandoola Band och har själv spelat in mycket musik tillsammans med Mikael Wiehe, bland annat i Kabaréorkestern.
Någon gång under 80-talet började hans åsikter gå allt längre åt höger och på senare år har han dessutom blivit övertygad kristen.
Idag är han egenföretagare och skriver kolumner i Svenska Dagbladet.

Den 14 mars skrev han om extremisterna i Malmö som demonstrerade mot tennismatchen mot Israel. Jag ska erkänna att jag själv har lite svårt att se poängen med den typen av demonstrationer. Skyttes krönika blir dock en smula komisk om man tänker på den gamla Hoola Bandoola-låten "Stoppa matchen" som i princip handlar om samma sak.

Igår, den 25 april, skrev han en kolumn med rubriken "Stollerierna frodas bland unga gröna". Skytte har varit inne på Grön Ungdoms hemsida och retat upp sig på allt som står där. Vad är det då som Göran Skytte tycker är så vansinnigt? Jo, bland annat att Grön Ungdom vill att alla samlevnadsformer ska värderas likvärdigt, att man ska få döpa sina barn till vad man vill och att kärnkraften är dålig.

Vad jag framförallt stör mig på med den här kolumnen är att Göran Skytte inte kommer med några som helst motargument. Om han åtminstone hade skrivit varför han finner allt det här så stolligt så hade jag kunnat acceptera det, nu blir det bara en ironisk klapp på axeln till de stackars ungdomarna som inte vet bättre. Har du redan glömt hur det är att vara ung och förbannad Göran?
Det är förstås lätt för Göran Skytte som själv är en medelålders och heterosexuell svensk man att avfärda en krönika som handlar om kärnkraften som en patriarkal produkt som trams. Det hade varit betydligt modigare om han hade vågat erkänna att det i första hand är män som han själv som är för kärnkraft och andra storskaliga och miljövidriga projekt.

Han avslutar med att skriva om Grön Ungdoms förslag att döpa om alla röda dagar till gröna dagar. "Det KAN vara ett självironiskt aprilskämt, eftersom det är publicerat den första april. Men säker kan man inte vara. I Stollarnas Paradis är allt möjligt." skriver han.
Självklart är det ett skämt. Om Göran Skytte hade läst igenom hela pressmeddelandet som han referar till istället för att bara försöka plocka hem billiga poänger så hade han kanske sett att det avslutas med "april april".

Det som jag dock finner mest beklämmande med det här att det så tydligt visar att många ur den så kallade 68-vänstern idag är ultrakonservativa och självbelåtna. Det gör mig lite rädd eftersom jag tänker att jag själv en dag kanske kommer sluta så. Tänk om jag om fyrtio år sitter och skrattar åt hur dum och naiv jag var i min ungdom. Lova att ge mig en smäll på käften om det någonsin skulle ske.

6 kommentarer:

Anonym sa...

lovar. Men jag tycker nog också det är lite stolligt att man skulle få döpa sina barn till vad som helst(om det faktiskt stod det, jag har inte läst), det allra mesta går ju igenom, det är ju bara riktigt mobbningsframkallande namn som inte accepteras som jag fattat det. Man får inte slå sina barn heller, lite måste ändå samhället få lägga sig i barnuppfostran.

Linn sa...

Jag lovar att om jag själv behåller min naiva världssyn att varje människa har kraften att påverka, så ska jag ge dig en uppvaknandets smäll på käften om du blivit lika trångsynt som skytte!

Valdemar sa...

Anonym: Det som det syftade på var att patent- och registreringsverket oftast inte tillåter transpersoner att byta från ett pojknamn till ett flicknamn och vice versa.

Linn: Bra!

Ola sa...

Apropå din kommentar under Einstein i judebloggen saknar jag ett slutomdöme från dina sida vad beträffar Musikåret 2008! :)

Lena sa...

Jag lovar också, som din ännu yngre syster, men jag är kanske inte naivare? Eller? hmm, jag ska göra mitt bästa!

Anonym sa...

Ha ha!!! Skitbra skrivet. Vi har inte råd med "jag var minsann med 68"-tramset längre. Nya tider stundar. Det börjar bli farligt att fortsättningsvis ta goda råd från den generation som förlikar sig med begreppet "när man är ung tror man att man vet allt, när man blir äldre inser man hur lite man vet".
- Tror jag det! Dom vet ju inte vad inter-net är för något. ;-)