tisdag 14 oktober 2008

C-uppsats och en titt i bokhyllan



Idag inleddes arbetet med min C-uppsats i litteraturvetenskap. Jag har spikat ämne och börjat göra lite research för att hitta de böcker som eventuellt skulle kunna vara användbara.
Jag har haft en viss beslutsångest inför valet av ämne. Först var jag inne på att analysera någon bok av Göran Tunström, främst på grund av att jag tycker att Juloratoriet är en av de absolut bästa böcker som har skrivts på svenska. Men valet föll ändå till slut på Per Olov Enquist, också en lysande författare. När jag väl bestämt mig för detta funderade jag på andra böcker som jag skulle kunna jämföra med Enquists och fastnade till slut för klassikernas klassiker, Miguel de Cervantes Don Quijote som jag tycker har vissa tematiska likheter med Kapten Nemos bibliotek. Syftet blev därmed följande:

Att se och jämföra hur huvudkaraktärerna i Kapten Nemos bibliotek av Per Olov Enquist och Don Quijote av Cervantes använder sig av litteraturen för att förstå och tolka sin egen livssituation.


Jag kommer därmed komma in på frågor som om litteratur både kan ha skadlig och positiv påverkan, vad vi betraktar som galenskap och hur både Enquist och Cervantes använder sig av metafiktiva grepp.

Att få tag på sekundärlitteratur till böckerna ser jag inte som något stort problem. Don Quijote anses ju av många vara världens första och kanske bästa roman och det har säkert skrivits åtskilliga hyllmeter om den. Enquist författarskap finns också bra belyst i olika avhandlingar. Problemet blir snarare att sålla bland litteraturen och få fram det som kan vara värdefullt för min uppsats.

Efter attt jag hade bestämt mig för det här uppsatsämnet kom jag på något helt annat som också skulle vara väldigt intressant. Nämligen en jämförelse mellan Sven Delblancs tragisk-heroiska estetik, så som den tar sig uttryck i Eremitkräftan, Grottmannen, Speranza och Jerusalems Natt, och Franz Kafkas syn på den moderna människan som ett offer, oförmögen att förändra sin situation (jag är ganska nöjd med den formuleringen). Eventuellt sparar jag det ämnet till min D-uppsats nästa termin.

I alla fall innebär detta att jag kommer sitta försjunken i diverse avhandlingar och knappast ha så mycket tid eller ork till att läsa särskilt mycket annat. Men några "underhållningsromaner" ska jag väl unna mig också. När jag tittade igenom min bokhylla förut så såg jag att jag har väldigt många olästa böcker där som jag är sugen på att läsa. Men jag kommer förmodligen inte kunna läsa alla dessa böcker inom en överskådlig framtid. Därför tänkte jag se om det finns någon av följande som ni har läst och kan rekomendera extra mycket:

John Ajvide Lindqvist - Pappersväggar
Stig Claesson - På palmblad och rosor
Don DeLillo - Kroppskonstnären
Per Olov Enquist - Sekonden
Per Olov Enqvist - Nedstörtad Ängel
Andrew Sean Greer - Max Tivolis bekännelser
Bob Hansson - Gunnar
Kari Hotakainen - Löpgravsvägen
Jonas Hassen Khemiri - Montecore
Bengt Ohlsson - Gregorius
Daniel Sjölin - Världens sista roman
Hjalmar Söderberg - Doktor Glas
Göran Tunström - Maskrosbollen
Göran Tunström - Tjuven
Klas Östergren - Orkanpartyt

Shoot.

14 kommentarer:

Anonym sa...

Pappersväggar, Montecore och Tjuven kan jag rekommendera. Lavahett.

Doktor Glas också förstås, men det känns så PK.

Anonym sa...

Jag har inte läst någon av de böckerna. Men om du ska sriva den där uppsattsen nästa termin tycker jag du borde läsa kanaans land också, för att jämföra med, titta bara på framsidan, vad tragisk den ser ut, med blått och beige och fem fula veteax, och den handlar o en mamma som käpar för livsrum åt sig och sina barn, och det är väl heroiskt.

Det var en intressant fråga i allafall, det är ju ofta det man gör med böcker, jämför med sitt eget liv och sina egna mer dimmiga och otydliga tankar och låter dem målas i bilderna och historierna som finns i böckerna, så det blir mer tydligt.

Valdemar sa...

Tobias: Tack för de tipsen.

Anonym: Du vill verkligen bli av med den boken va? Jo, det kanske kan vara intressant att läsa den. Man ska inte alltid döma hunden efter håren och boken efter omslaget.

Anonym sa...

Vad gäller Söderberg tycker jag bättre om Den allvarsamma leken än Doktor Glas.
Annars gillar jag Montecore. Skarpt.
Låter som en intressant uppsats förresten!

Niklas sa...

Håller med Moa om Söderberg. "Den Allvarsamma Leken" föredrar jag, men "Doktor Glas" är också obligatorisk läsning.

Valdemar sa...

Jag har väl tänkt läsa både Doktor Glas och Den allvarsamma leken någon gång.
Jag har hittills bara läst Förvillelser samt någon novell av Söderberg.

Tack för era synpunkter.

Anonym sa...

Av dom där har jag bara läst Nedstörtad ängel och Gunnar. Och jag rekommenderar båda väldigt starkt. Underbart språk i båda. Har inte läst något annat av P-O Engquist, men just den var i alla fall helt magnifik. Språket är så himla vackert.
Och Gunnar är ungefär som Bob Hanssons dikter, i alla fall språkmässigt påminner den väldigt starkt om dom. Och finns det något underbarare än Bob Hanssons språk? Jag blev lite lycklig av den boken.

Jonas sa...

Jag har läst Pappersväggar och Montecore. De är helt ok enl mig. Däremot tycker jag att du ska läsa Pluras Resa genom ensamheten om du inte redan har gjort det. Den är helt fantastisk!

Anonym sa...

Doktor Glas! Kanske inte världens mest intressanta handling, men orden, meningarna, språket är fantastiskt. Och enligt min mening är den även bättre än Den Allvarsamma Leken, även om den också är bra.

Anonym sa...

Alla böcker du räknar upp är ju ganska kända, en del till och med klassiker. Utom "Max Tivoli..." som jag läste för något år sedan. Eftersom du gärna skriver märkliga historier själv, tror jag att du kan gilla den. Den är både absurd, komisk, sorglig och mänsklig. Som livet självt. Dessutom en intressant miljö i San Fransisco vid tiden för den stora jordbävningen. Den är faktiskt värd att bli lite mer känd.

Sebastian sa...

doktor glas kan ju faktiskt vara världens bästa bok.

Anonym sa...

Om du nu inte ska läsa sånt som är alltför "tungt" parallellt med ditt skrivarjobb, så är både Montecore och Doktor Glas utmärkta val. Men dock den som inte läst alla Slas böcker innan han dör lär aldrig komma helskinnad genom skärselden, så den får bli det första valet.
Han som vet bäst

Anonym sa...

Kan rekommendera Sekonden. Den tyckte jag mycket om fast det var ju för längesen så den kanske inte har hållit sig.
Marika

Det där sa...

Har bara läst Montecore, men den är ju smått fantastisk.