måndag 13 oktober 2008

Konsten och moralen



Ikväll var det äntligen säsongsstart för alla kulturprettons favoritprogram, Kobra. Det handlade om modern konst och pengar och jag kan som vanligt inte låta bli att bli lite upprörd. Inte för att modern konst på något sätt skulle vara sämre än traditionell konst. Jag bryr mig inte om hur mycket tid konstnären har lagt på att göra konstverket eller om det är en 4-åring eller en akademiskt utbildad konstnär som ligger bakom verket. Jag tycker inte att den typen av frågor ska få skymma det färdiga resultatet.
Vad jag däremot tycker att man kan diskutera är varför viss typ av konst ska få kosta så otroligt mycket medan annan, i många fall lika bra konst, säljs för nästan inga pengar alls. Jag tycker inte att konstänrer förtjänar så mycket pengar, lika lite som jag tycker att idrottstjärnor, politiker, mediamoguler eller Bono förtjänar en massa miljoner. Sen kan de hyckla och skänka en massa till välgörande ändamål om de vill, det bryr jag mig inte om. Det är principen.

Men mest upprörd blir jag av finansgubbar som egentligen är totalt ointresserade av konst men som ändå ägnar all sin tid åt att köpa dyra konstverk. Jag förstår att det är spänningen och glädjen i att få visa upp sina ståtliga hem för andra som driver dem. Det kan jag förstå och till viss del även känna igen mig i, men jag tycker inte att det för den sakens skull är moraliskt försvarsbart.

Lika lite tycker jag det är moraliskt försvarsbart att tjäna massor av pengar på aktiehandel (i alla fall om man gör det enbart i vinstdrivande syfte utan några etiska värderingar).
Det kanske inte är så konstigt att vi har en ekonomisk kris när hela världsmarknaden bara är en stor lekstuga för rika gubbar? Jag är inte så smart när det gäller såna här saker, men till och med jag fattar att det måste vara det ständiga spelet med pengar som är orsaken.

Samtidigt beskylls ofta ungdomar, som i de flesta fall har väldigt ont om pengar, för att vara oansvariga bara för att de inte riktigt vet vad de vill göra med sina liv. Jag undrar vem som är mest oansvarig.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Det var en film på tv igår om någon avkrypteringsapparat, med vilkens hjälp en person som hete Cosmo skulle kunna hacka sig in på en massa ställen och med hjälp av det få folket att tappa förtroendet för staten och skapa en ekonomisk kris och radera alla register över vem som har hur mycket pengar. Det var en amerikansk film, behöver jag säga att han var skurken?

De dyra konstverken är väl lite som diamanter, få saker är så korkade som små stenar som bara experter med lupp kan skilja från slipade glasbitar (om det inte är industridiamanter för borrning eller så alltså, då funkar ju inte glas). "Ostentatious goods", varor där efterfrågan ökar med priset...

Valdemar sa...

Haha. Det är ingen mening med att driva med amerikanerna, de gör det så bra själva.

Anonym sa...

Ogillar att någon vill köpa konst för pengaplacering, konst som dom kanske inte ens tycker om!