söndag 21 september 2008

Helgen v. 38



Som det kulturpretto jag är har jag ägnat helgen åt såväl poesiläsning som konstrunda.
I fredags var det "Kulturnatta" - en gratis kulturfestival som arrangeras en gång om året i Karlstad. Jag kunde inte låta bli att känna mig lite gammal när jag minglade runt där bland spexiga esteter och elever från kommunala musikskolan. Det är rätt tydligt att det är ett arrangemang som främst vänder sig till barn och ungdomar. Det blir väl lätt så när man skapar en festival där alkohol inte är en självklar beståndsdel. Vilket är ganska tråkigt tycker jag eftersom de i min ålder som hellre spenderade sin fredagkväll på någon krog gick miste om flera riktigt bra kulturupplevelser.
Festivalen ägde rum i områdena runt och i Värmlands Museum och Stadsbiblioteket. Jag kom dit vid 18.30, lagom för att se min klasskompis Tim Sterner uppträda. Det var bra som vanligt men tyvärr hade inte så stor publik hunnit hitta dit.
Därefter blev det poesibingo där jag vann några klubbor. Sen hängde jag kvar vid "Berättarscenen" ett tag till och fick se en enormt begåvad poet som heter Emelie Hwang och två på sätt och vis lika men samtidigt olika krönikörer; Hanna Hellqvist som skriver i DN:s På Stan-bilaga och Marcus Grahn som brukar skriva väldigt roliga och tänkvärda krönikor i VF.
Framförallt gillade jag Marcus Grahns underfundiga livsbetraktelser. Jag funderar till och med på om jag ska ta och köpa hans bok nu med den fantastiska titeln "Picasso valde också Kristinehamn".


För ungefär ett halvår sen blev jag utsedd till vice konstinköpare av Kultur- och fritidsnämnden. Det innebär att jag får gå på utställningar och köpa in konst åt kommunen om den ena av de två som är ordinarie konstinköpare av någon anledning inte kan gå. Det är inte illa att en person som jag, som knappt kan någonting om konst, får ett så förtroendefullt uppdrag.
Konstrundan som var i helgen var lite speciell på det sättet att man fick kliva in i konstnärernas ateljéer och se konstverken på plats så att säga. I vissa fall var ateljéerna även konstnärernas lägenheter, vilket var lite kul. En kvinnlig konstnär som hade sin lägenhet som ateljé hade en helt enorm samling vinylskivor och böcker. Hon verkade dessutom trevlig och gjorde häftiga collagetavlor så henne köpte jag förstås en tavla av.
Det var överlag väldigt mycket bra konst, tyvärr hade jag bara en budget på 12.000 annars hade jag nog köpt in en massa tavlor. Nu blev det bara 2 tavlor på 4.000 kronor vardera. Det känns ändå lite prestigefullt att ha inhandlat tavlor som kanske kommer hänga på Stadshuset eller Biblioteket.

Idag har varit en sån där mellandag då jag egentligen borde ha förberett en examinationsuppgift som ska vara färdig på tisdag men istället har ägnat mig åt att göra meningslösa listor och åt att ligga på soffan och lyssna på skivor. Men såna dagar behövs ju också.

Förresten, om ni tittar riktigt noga kanske ni ser att jag har lagt till en bild längst upp på sidan. Den som kan gissa från vilken film bilden är hämtad får önska sig vad den vill. Jag kommer förmodligen inte uppfylla önskan men önska det får ni.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Bilden är från filmen "Delicatessen" (1991) av Marc Caro och Jean-Pierre Jeunet.
Har själv inte sett den, men verkar vara intressant.

/David, kulturare, år 2.

Valdemar sa...

Visst är det så.

Nu får du önska dig precis vad du vill, men berätta inte för nån vad du önskar dig.

Anonym sa...

Ok, jag lovar att inte säga det till någon. Inte ens dig! ;-)

Anonym sa...

Tjabba Valle! Gillade du Shatners Rocket Man? Se här då: http://homepage.mac.com/heatherhamlin/monkeysvacation/iMovieTheater35.html