tisdag 16 september 2008

Märkligheten



"Today was a pretty day
Autumn comes with
These slight surprises where you life might twist and turn
Hope to unlearn
Strange things will happen
If you let them come around and stick around"

Strange Things Will Happen - The Radio Dept.



Det finns vissa saker som är lite svåra att förstå eftersom de ligger utanför ens normala tankeområde. Jag har till exempel väldigt svårt för att begripa mig på andragradsekvationer, varför det blir hög- och lågkonjukturer, hur en dator egentligen fungerar eller hur det kommer sig att ett flygplan kan lyfta från marken. Detta beror förmodligen på att jag aldrig har intresserat mig särskilt mycket för det. Jag kan för all del tycka att det är bra att de här sakerna existerar (i alla fall datorer och flygplan, andragradsekvationer och konjukturer är jag lite mer skeptisk till) men jag har liksom inget behov av att lära mig hur de fungerar.

Men sen finns ju också de här sakerna som inte är alls är konstiga utan som tvärtom är helt självklara, men som ändå, eller kanske just därför, blir svåra att begripa. Ni vet hur det är. Man är ju så van vid att allt blir fel så när saker och ting för en gångs skull går åt rätt håll - när smörgåsen inte landar med ovansidan neråt, när man kommer precis i tid till bussen och när den som man älskar mest i hela världen säger att den älskar en lika mycket - då tror man inte riktigt att det är sant.

Jag har fortfarande lite svårt att ta in att den här helgen verkligen har ägt rum. Att det inte bara är ännu en av mina fantasier utan att det faktiskt, för en gångs skull, är på riktigt. Vissa saker händer ju bara inte och om de händer så händer de definitivt inte mig. Men ibland så händer de i alla fall. Verkligheten blir till märkligheten.


Jag vet hur förtretligt det är när någon avslöjar handlingen i en bok som man inte har läst. Men så här mycket kan jag säga: sagan om Alberto och Anodaso slutar lyckligt.

3 kommentarer:

Anonym sa...

:)

Du kommer helt säkert göra flickan i fråga mycket lycklig!

När det händer så händer det och då ter sig inget annat riktigt verkligt längre.

Grattis!

Anonym sa...

vad är det som har hänt? det låter väldigt mysigt och bra i alla fall. grattis! :)

Valdemar sa...

Tack, tack. Ni är snälla och fina.