måndag 22 september 2008

Pre-Internet



En gång för länge, länge sedan så fanns varken Myspace, Facebook, Youtube eller bloggar. Jag vet att det här kan vara lite svårt att föreställa sig men om du sluter ögonen och tänker riktigt ordentligt så kanske det går.
Vad som däremot är nästan omöjligt att föreställa sig är att det också fanns en tid då inte ens Internet existerade. Man kan ju undra vad folk gjorde för något på den här tiden. Själv ägnar jag säkert två-tre timmar om dagen åt att surfa på nätet och om jag inte gjorde det vet jag inte riktigt vad jag skulle ha gjort istället. Men någonting måste ju även dessa stenåldersmänniskor ha gjort för att fördriva tiden.

Jag utgår ifrån att ingen av mina läsare är så gamla att ni kan ha några minnen från den här tiden så jag tänkte därför anordna en liten gissningstävling.
Jag har tagit fram några tänkbara alternativ och så får ni välja det som ni tycker verkar mest troligt.


Frågan lyder: Vad gjorde folk för något innan Internet fanns?

A. Man stod i en ring och kastade stenar i huvudet på varandra. Den som kunde stå kvar längst tid utan att börja gråta vann.

B. Man lekte kurragömma och spelade landhockey hela dagarna.

C. Man såg på något som kallades för TV. Denna apparat, som idag börjar få antikvärde, var på den här tiden fortfarande väldigt populär. Trots att programmen på den här tiden inte var av särskilt mycket högre kvalitet än de är idag. Man var helt enkelt tvungen att hålla till godo med program som Rederiet, Tre Kronor och Fånarna på Fortet.

D. Eftersom man inte kunde få reda på saker genom att söka efter dem var man tvungen att ta reda på det på egen hand. Detta skedde genom att man reste runt i världen och frågade sig fram. Hade man tur kanske man hittade någon kuf i Schweiz som visste svaret på allting. Om man inte gjorde det så fick man fortsätta att undra.

E. Man gjorde precis samma saker då som nu. Men eftersom ett dygn bara hade 18 timmar på den här tiden så hade man ändå aldrig tråkigt.

7 kommentarer:

Anonym sa...

D, absout! då lär de ju aldrig blivit uttråkade i alla fall!

Anonym sa...

Eftersom jag faktiskt minns lite svarar jag tittade på tv. Jag kan fortfarande jinglen till Doro, TV-shops superenkla telefonsvarare(Doro! svarar alltid i din telefon, Doro, ohohho Doro!). Och om man inte visste svaret på något så kollade man i en encyklopedi. Om man var barn kunde man även fråga en vuxen eller ett storasyskon, så hittade de på ett svar som man efter några år fick veta inte var sant och hela världsbilden rasade.

Valdemar sa...

Tänka sig, vad mycket jag måste ha missat genom att vi inte hade de där kanalerna med TV-shop.

Jag brukade alltid åka ner till Schweiz när det var något jag ville få reda på. Det hade kanske varit enklare att fråga mina föräldrar.

Culkin sa...

När jag var i tonåren var ju 28k modem som gällde. Och högst en timme surfande om dagen (för hela familjen). Samt en linje som hela tiden bröts så fort telefonen ringde. Så mycket till att "leva sitt liv på nätet" var det inte.

Men jag hade ju ändå internet.
Min äldre syster brukar berätta historiska anekdoter om hur man fick vänta i evigheter på att filmer skulle få premiär här i sverige.
Och hur häftigt det faktist var att att vara "först" med att höra en skiva.
Det är ju inte lika charmigt längre när all världens musik finns ett klick iväg.

Valdemar sa...

Sant. I ärlighetens namn får jag väl säga att jag också minns den där tiden med pipande modem och evighetslång väntan. Trots att jag har försökt förtränga den.

Anonym sa...

nej det här blev för mycket för mej, känner jag. vad snackar du för dynga, unge man? en tid då internet inte fanns? det där är bare hittepå!

Anonym sa...

Man tittade på tv, så var det. Men JAG tittade aldrig på tv. Dessvärre kan jag inte komma ihåg vad jag gjorde istället. Spelade fiol kanske.