torsdag 18 september 2008



Jag vet att hat är ett starkt uttryck och att man inte ska slänga sig med det hursomhelst. Men det finns stunder då man måste få ge utlopp för sina agressioner och låta det hat som dväljs djupt inombords få sippra upp till ytan. Därför ska jag nu skriva om något som jag verkligen hatar.

När jag skriver ett inlägg eller klistrar in en bild här så vill jag att det ska vara ett litet avstånd mellan texten/bilden och rubriken till inlägget. Det behöver inte vara något stort avstånd, det enda jag begär är ett litet mellanrum mellan rubrik och innehåll. Det ser helt enkelt lite snyggare ut då än om innehållet kommer precis under rubriken. Man tycker att detta borde vara en enkel sak att justera genom några tryck på enterknappen. Men icke då! Hur jag än gör hamnar det ändå alltid längst upp när jag publicerar inlägget. Detta, mina vänner, är något som jag en längre tid har irriterat mig på men då jag inte velat ta er värdefulla tid i anspråk med mina små bekymmer har jag valt att tiga. Men nu känner jag att det inte går längre. Måttet är rågat! Bägaren har runnit över! Nu får det fan i mig vara nock!
I protest mot detta har jag valt att inte ha någon rubrik alls till det här inlägget. Det kan tyckas som en fjantig protest, men ibland måste man visa var man står och att man inte tolererar vad som helst.
Om det finns någon fiffig läsare som kan det där med den moderna tekniken och som vet en lösning på detta problem så skulle jag vara evigt tacksam.

Nog om detta. Idag har jag varit på Kultur- och fritidsnämndens arbetsutskott och på en politisk debatt på en gymnasieskola här i stan. Det förstnämnda var väl inte sådär väldigt upphetsande, arbetsutskott brukar i regel inte vara det. Men vissa saker var ändå ganska intressanta. Till exempel huruvida det kommer bli en klimatfestival i Karlstad nästa år, inrättande av ett uppsatspris i kommunhistoria, hur verksamheten i Karlstads nya badhus ska utformas med mera.
Efter detta begav jag mig omedelbart till Walthers gymnasium för att berätta om Miljöpartiet. Alla politiska ungdomsförbund var givetvis inbjudna och debatten gick till på det viset att alla fick 5-10 minuter på sig att berätta om sig själva och sitt parti och därefter fick eleverna ställa frågor (vilket de inledningsvis hade lite svårt för, men det tog sig efter en stund).
Jag brukar tycka att såna där saker är ganska obehagliga, men idag tyckte jag faktiskt att det var riktigt kul. Trots att jag var tvungen att debattera mot två ganska slipade riksdagsledamöter. Jag vet inte riktigt hur bra jag lyckades men jag tror i alla fall att jag, tillsammans med centerpartisten, lyckades övertyga eleverna om att det där med kärnkraft inte är nåt att ha. Också fick jag, i samband med att vi diskuterade Sverigedemokraterna, tillfälle att citera Voltaire, den gamle räven. "Jag avskyr dina åsikter men jag skulle gå i döden för din rätt att få uttrycka dem." Men jag sa förstås inte att det var Voltaire som hade sagt det. Man är väl inte dum heller.
Lite sämre gick det med att försöka debattera mot FRA-lagen. Folkpartisten, som dessutom var utbildad yrkesofficer, förklarade mycket ingående hur det där med signalspaning går till och att det förstås inte alls är så att de tänker läsa din mail, nej då det är bara för att ta fast onda terrorister som försöker bryta sig in i Sveriges datasystem och ta över landet. Själv är jag alldeles för oinsatt och ointresserad av frågan för att egentligen ha någonting att komma med. Jag tycker bara att det är jävligt dumt att lägga pengar på en massa spaningsarbete som förmodligen inte kommer att leda någon vart istället för att lägga pengarna där de behövs. Om man inte har någon fiende så skapar man sig. Det är säkert också någon filosof som har sagt.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Var folkpartisten en ung kvinna? I så fall har hon varit och debbaterat när vi hade sånt där på InfoKomp också. Var den där skolan bredvid IK, förresten?

Och det där med mellanrummet, testa att skriva
en eller ett par gånger, det är html-koden för radbrytning. Om du har så du kan html-koda inlägget (jag vet inte hur blogspot funkar riktigt) så kanske du måste skriva det där.

Valdemar sa...

Ja en ung ganska ung kvinna. Verkade rätt trevlig även om jag inte höll med om hennes åsikter.
Ja, skolan låg brevid Infokomp.

Jag förstår inte. Vad menar du att jag ska skriva? Jag har HTML-kodning på hela tiden.

Anonym sa...

< br > utan mellanrum va?

bla bla bla


bla bla bla

om det inte står tre br där så funkar det

Valdemar sa...

Ah, nu har jag kommit på en metod! Om man skriver in en html-kod över så flyttas texten neråt... men det borde räcka med att trycka enter tycker jag.

Valdemar sa...

Okej, nu fattar jag.

Tack för er insats, ni har räddat världen.