måndag 9 februari 2009

20. Ulla Billquist



Det blev ju nästan lite läsarstorm kring mitt förra inlägg. Först ett dödshot, sen ett argt hot om att bryta sig in i mitt hus, därefter en massa spekuleranden och muttranden. Men det är väl kul att man för en gångs skull kan engagera lite.
Faktum är att jag inte hade bestämt mig för vilka artister som skulle komma med på listan när jag skrev inlägget i fredags. Några stycken kändes dock mer eller mindre självskrivna. Efter att ha läst alla kommentarer har jag dock blivit påmind om flera stycken som jag kanske skulle ha glömt annars, så tack allihopa!

Arbetet med listan har gått till på följande sätt: Först skrev jag ner cirka femtio namn på bra kvinnliga artister. Därefter började jag med den svåra biten nämligen att stryka de som inte skulle komma med. Det gick ganska bra ner till tjugo men sen tog det stopp. Följdaktligen blir det en lista på inte bara tio utan tjugo sångerskor.
Håll i hatten för nu börjar vi.


Jag har alltid varit väldigt svag för krigsromantik. Sorgfulla avsked, tappra soldater, ljuva återföreningar och stark längtan är sådant som får mitt hjärta att bulta lite snabbare.
Jag ska i ärlighetens namn erkänna att jag inte har hört så mycket med Ulla Billquist förutom den här låten. Kanske är hon inte någon oförglömlig sångerska egentligen, men just i den här sången tycker jag att hennes röst passar in så fantastiskt bra.
Låten ifråga skrevs 1940 av signaturen Jokern (Nils Perne) och spelades in samma år med Ulla Billquist bakom mikrofonen. Den blev en av de populäraste svenska melodierna under andra världskriget, något av en svensk motsvarighet till Vera Lynn's "We'll Meet Again". Men till skillnad från "We'll Meet Again" är "Min soldat" väldigt komisk. Trots det sjunger Billquist som om hon menade varje ord.

Den finaste strofen i låten tycker jag är den här:

Sen gick vi på dans
ett bord för två i alkov
han sa inte mycket
Nej, han nicka och sov
men det gör detsamma för han är min soldat
någonstans i Sverige



Saliga äro de som sover.

6 kommentarer:

marica sa...

Du lyckades att överraska! Innan jag öppnade bloggen tänkte jag att det var lite synd med alla gissningar, eftersom det inte skulle bli mycket "oj då" och "ja, just det". Men du räcker lång näsa åt alla tyckare och kommer med ett helt otippat namn. Kul! Fortsätt så.
Sen är det klart att Ulla B triggar igång en massa nya gissningar, men dom tänker jag hålla för mig själv...

the lost feeling sa...

Min soldat är fin! Också det enda som jag hört av henne..

om du inte har med Annika Norlin och Ane Brun på listan blir det hot och förolämpningar! det är nämligen mina två absoluta favoritartister just nu och när jag gillar nåt så gör jag det med besked. och därmed basta!

the lost feeling sa...

Okej när hetsen lagt sig lite inser jag ju att Ane Brun kanske inte är så helsvensk från början. Men nu har hon bott här så länge så vi räknar henne som svensk!

För övrigt opponerar jag mig bara mot en eventuell placering för Anna Ternheim, winnerbäckmusik har inte mycket att hämta hos mig. Andra givna på min lista hade nog varit Caroline af Ugglas och Karin Dreijer. men det är min lista.

Martin Janzon sa...

Som ett tillägg till kommentaren i förra inlägget vill jag bara informera om att jag självklart kommer följa listan med stort intresse.

Anonym sa...

krigsromantik... har du hört den här?
http://www.youtube.com/watch?v=nYH-Ql65yuk
nog min favorit i kategorin

Valdemar sa...

Den hade jag inte hört, tack!
En lite annan typ av krigsromantik kanske.