torsdag 5 februari 2009

Sveriges 10 bästa kvinnliga sångröster



För några dagar sedan startade några killar en lista som de kallar för "Världshistoriens 101 bästa judar", en lika rolig som genial idé.
När jag läser listor som denna blir jag sugen på att själv skriva listor och det slog mig att jag kanske skulle ta tag i en idé som jag har haft ganska länge, nämligen att lista Sveriges 10 bästa kvinnliga sångröster.

Detta reser förmodligen ett antal frågor som jag ska göra mitt bästa att besvara direkt så ni inte behöver slösa tid med att lämna näsvisa kommentarer.

Varför bara Sverige? Varför inte lista hela världen när du ändå håller på?
Svar: Det skulle bli för jobbigt. Och vem är jag att bedöma alla kvinnor i världens sångröster? Det finns ju trots allt några miljarder kvinnor och jag skulle gissa att ett ganska stort antal av dessa sjunger av och till. Sverige är visserligen också ganska stort, men det är åtminstone något mer begränsat.

Varför bara 10? Varför inte lista 100 när du ändå håller på?

Svar: Det skulle bli för jobbigt. Jag är inte lika ambitiös i mitt listande som judebloggarna. 10 känns som ett lagom antal. Det är ungefär vad jag mäktar med.

Varför bara kvinnor, varför inga män? Tycker du att enbart kvinnor ska sjunga? Är du en sån där kvinnoförtryckare? Va? Va?

Svar: Det finns förstås en massa bra manliga sångare vars namn skulle förtjäna att hamna på en lista, men det får bli någon annan gång. Var sak har sin tid. Dessutom är faktiskt mansröster och kvinnoröster för det mesta ganska olika, som instrument betraktade.

Slutligen: Vad är egentligen en bra sångröst?
Svar: En bra sångröst är en röst som har förmågan att förmedla någonting, som får lyssnaren att stanna upp och lyssna på det rösten sjunger om. En bra sångröst behöver inte vara vacker eller ren, huvudsaken är att den är intressant. Rent objektivt kan jag till exempel imponeras av Carolas röstomfång och styrka. Men den är inte så spännande att lyssna till. Den har liksom bara ett läge - gasen i botten från start till mål. Rösterna på den här listan kommer vara av en betydligt intressantare kaliber.


Efter denna långa inledning vill ni förstås se det första namnet på listan. Men bara för att trigga igång spänningen lite så har jag tänkt vänta med det första namnet till på måndag. Tills dess kan ni ju försöka gissa vilka namn som ni tror kommer att dyka upp på listan.

13 kommentarer:

Niklas sa...

Är inte Stina Nordenstam med så äru död, hajaru? DÖD!

Anonym sa...

Amen, vafaaan! Jag hatar dig - HATAR! Jag ska gå hem till dig på lördag, bryta mig in i din dator och stjäla hela listan, så det så! Jag kan inte vänta till på måndag heller, är du dum i huvudet?

Okej, men för sakens skulle så gissar och hoppas jag på att Maia Hirasawa är med. Och så klart Annika, men det kunde du väl räkna ut själv?

Jonas sa...

Ja du. Kul lista! Jag gissar på Stina Nordenstam, Nina Ramsby, Nina Persson, Frida Hyvönen, Monica Zetterlund (om vi räknar även döda sångerskor) och Victoria Bergsman (de måste va med).

Jag skulle inte bli förvånad om Annika Norlin, Anna Järvinen, Anna Ternheim, Anna Perssson (i Sambassadeur), Sophie Zelmani, Robyn och Lykke Li var med.

Anonym sa...

Jag tror jazzkatt har ganska rätt. Jag tror El perro del mar är med också. Förmodligen några röster från förr med, men de känner jag inte till.

Monica Zetterlund
Frida Hyvönen
Nina Ramsby
Anna Järvinen
Nina Persson
El perro del mar(vad hon nu heter egentligen)
Annika Norlin
Anna Ternheim
Maia Hirasawa

Får bli min gissning. Jag tycker Lisa Eklund, Laleh och Karin Dreijer borde vara med, men det tror jag inte de kommer vara, möjligtvis Karin Dreijer tom nia eller tia.

thisismycat sa...

Jag får instämma med föregående talare, jag tror att du kommer lista ett antal sångerskor med "speciella" (läs: tillgjorda) röster som funnits de senaste tio åren och släppt svenneindieplattor.

Däremot skulle jag bli glatt överraskad om Lill Lindfors, Monica Zetterlund, Agneta Fälthskog, Natalie Gardiner, Linn Segolson, Neneh Cherry. Kanske Meta Roos och Doris. Men det är min HÖGST subjektiva uppfattning och ingen behöver hålla med mig, jag tycker om er allihop ändå!

Anonym sa...

Jag och mamma gör listor. Massa listor på det här, vi tar inspiration från dina kommentarer. Det är så spännande, så spännande.

Anonym sa...

Monika Z, Stina N och Nina R ska vara med, sen tycker jag du ska skippa svenneindiebrudarna som thisismycat säger, ingen jävla Norlin eller tråkTernheim.

Rebecka Törnqvist är en fin kandidat till listan, även Yukimi Nagano (sjunger med Koop).

marica sa...

Jodå, Lena och jag har gjort listor så det gnistrar om det. De flesta finns med på kommentarerna redan, men jag saknar några. Eva Dahlgren, Nannie Porres, Laleh, Anna Stadling, Marie Fredriksson och Monika Thörnell. Mest äldre förstås, och det är möjligt att inte alla kvalar in bland de tio bästa men de bör ändå nämnas. På min lista skulle nog Monika Z, Frida Hyvönen och Nina Ramsby hamna riktigt högt. Nu väntar vi med spänning på dina avgörande ord!

Niklas sa...

Följ ditt hjärta Valle, och kompromissa inte med surpuppor i kommentarsfältet. Ser fram emot din lista.

thisismycat sa...

Jag låter alltid väldigt sur när jag kommenterar här, har jag märkt. Förlåt för det och lycka till med din lista.

Niklas sa...

Syftade lika mycket på Wergeland och på mig själv (som ju inledde med ett dödshot, gubevars.)

Jonas sa...

Jag klämmer in en gissning till: Anna Maria Espinosa!!

Martin Janzon sa...

Tack för länkningen! Med tanke på alla dina fina listor över allt möjligt inom musiken (vilket jag såklart uppskattar) så är det nog dags för mig att länka tillbaks.

Jag hoppas du tar med nån av tjejrösterna från Freestyle.