tisdag 24 februari 2009

Cirkus Victoria



Jag måste bara säga att jag tycker hela den här cirkusen kring den kronprinsesseliga förlovningen är ganska så underhållande. Jag vet inte vad som är värst - representanter från monarkistiska föreningen som tycker det är skandal att kronprinsessan har valt "en man av folket" eller stolta Ockelbobor som tycker att det här är det bästa som har hänt i världshistorien. Det är i alla fall fascinerande, och lite skrämmande, att människor på fullt allvar bryr sig om kungafamiljen. Vad är det egentligen för speciellt med en kung som inte kan stava till sitt eget namn, en drottning som fortfarande bryter på tyska efter 35 år i Sverige och en prinsessa som ler stort och nickar på alla frågor? Framförallt - hur kan ett land som vi kallar modernt och demokratiskt ha kvar ett urgammalt system där medlemmarna i en familj uppfostras till att bli klonade nickedockor utan någon självständig vilja?

Viva La Republica, säger jag bara.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Valle....det här är värre. Hela Örebro är i extas att Daniel är född här men flyttade härifrån när han var två.

http://www.na.se/artikel.asp?intId=1453476

Det där sa...

Undrar om någon hade tagit en republikansk demonstration vid bröllopet på allvar? Jag tror att det skulle uppfattas som rätt patetiskt, kungahuset har ju ändå starkt stöd bland svenska befolkningen. Annars hade jag gärna demonstrerat! Fast det kanske är taskigt att förstöra Victorias lyckligaste dag?

Valdemar sa...

Det skulle vara lite kul, men kanske en aning taskigt mot Vickan. Hon har ju trots allt inte valt att bli prinsessa.