tisdag 5 februari 2008

Ambivalens

Allt har ett slut som sagt och idag avslutade jag ännu ett kapitel i livet. Jag skrev ett mail till medlemmarna i bandet Stark som jag har spelat med i ett drygt år nu och förklarade att jag tänker sluta.

Ända sedan jag började spela i bandet har jag varit väldigt kluven. Å ena sidan har det varit riktigt roligt ibland, det har varit kul att komma ut och spela för folk och jag har övat upp mitt gehör och samspel enormt. Samtidigt kan jag inte förneka att jag aldrig har känt någon riktig gemenskap med de andra. Jag kan också erkänna att jag inte tycker att alla Christers låtar är fantastiskt bra. De flesta är okej och några stycken är riktigt bra, men det är också några som jag tycker är rätt dåliga, i alla fall textmässigt.
Och de känns liksom lite poänglöst att spela i ett band om man upplever att man varken har någon jättebra kontakt med de andra i bandet och inte heller tycker att musiken är fantastisk.

Jag ångrar ändå inte att jag började spela i Stark. Det har varit kul och lärorikt men det känns som att det är dags att lägga av nu. Det kändes som en bra tidpunkt, vi har precis haft två stora spelningar och har inget inbokat inom den närmaste framtiden.

En kort stund efter att jag hade skickat iväg mailet fick jag ett svar från Christer där han önskade mig lycka till i framtiden. Så jag antar att that is it då.
Och även fast det känns som att en börda har lyft från mina axlar så är det samtidigt lite vemodigt just nu.

3 kommentarer:

marica sa...

Jag förstår att det känns vemodigt. Det är inte lätt att avsluta något som har tagit så mycket tid och engagemang. Nu undrar jag förstås vad du ska hitta på i stället. Blir det ett nytt band med andra kompisar? Vi väntar med spänning!

Anonym sa...

Det får framtiden utvisa.

Tim Sterner sa...

Jag förstår dig på alla sätt vad gäller både valet att hoppa av Stark och att starta upp en ny blogg. Det är en svår övergång att gå igenom, speciellt då båda projekten har varit en del av ens liv såpass länge. Man kan inte vara verksam inom en förening vars ideal man inte står bakom. Detsamma gäller ett band. Om inte musiken som skapas känns rätt så är det bara rätt att gå vidare. Jag vet vem jag ska kontakta om jag lyckas få igång ett band (något som jag försökt en längre tid ;P). Den nya bloggen är för övrigt väldigt stilig,likaså namnet. Blogspot är lättare att använda och skapar bättre förutsättningar för bra design och upplägg. Lycka till med allt. Jag väntar också med spänning.