fredag 22 februari 2008

Searching is killing me

"Försonad med min karaktär
för jag har aldrig
kunnat säga nej till någonting som helst"

Trubbel - Olle Adolphson


Ibland känns det som att jag har så mycket att göra att jag knappt hinner med att andas. Och det är ju lite konstigt eftersom jag samtidigt inte kan sticka under stol med att jag har väldigt mycket fritid. Problemet är väl att jag försöker hinna med så mycket som möjligt på denna fritid; jag springer på en massa politiska möten, jag spelar musik, jag skriver dikter och noveller med mera, med mera.
Och det hade väl varit okej om jag hade varit bra på att hantera stress. Men så är inte fallet. Jag är snarare enormt dålig på att hantera stress, jag blir helt stissig när jag ska försöka hålla ordning på mer än en sak åt gången och jag ägnar förmodligen minst lika mycket tid åt att oroa mig över saker som behöver göras som åt att faktiskt göra dem.
Ni får tänka på att jag är en björn med mycket liten hjärna. Saker behöver få ta sin tid för att jag ska kunna ta in dem.

Samtidigt undrar jag också lite vad allt det här ska leda till. Jag är 22 år nu och jag vet fortfarande inte vad jag vill bli. Ska jag satsa på politiken, musiken, studierna eller skrivandet? För man kan ju inte göra allt. Eller kan man det?

Kanske har jag helt enkelt för höga förväntningar och förhoppningar på livet. Jag kanske borde börja jobba på ett lager i Grums, komma hem från jobbet och se på tv, sova på normala tider och bli full på helgerna. Förmodligen skulle jag må bättre då. Jag skulle i alla fall känna mig betydligt tryggare.

Och ändå så gör jag inte det utan fortsätter att driva runt helt planlöst och hoppas på det bästa. Antingen så är jag modig eller så är jag dum i huvudet. Sometimes it's hard to tell the difference.


4 kommentarer:

Anonym sa...

Hörröduru!
Jag är 51 alldeles snart, och vet inte vad jag vill bli!
What´s the problem??
Det är väl tillräckligt att du är, tycker jag.
Varför ska man alltid nödvändigtvis BLI något? Om man ska ägna sig åt att fundera på det, hinner man ju inte vara.
Ägna dig åt att vara, det räcker så bra, så.

Anonym sa...

Hur många 22-åringar vet vad de ska bli? och visst kan man göra allt, de komplementerar ju varandra ganska fint, musiken, politiken, studier och skrivande. Jag tror inte resultatet skulle bli lika bra om du bara väljer en komponent. Nej, jag tycker du ska läsa dina inlägg i den andra bloggen om kålhuvuden och del ett och två om nånting med snö, medan du lyssnar på city med billie the vision & the dancers. Det man är behöver ju inte vara det man får pengar från.

Anonym sa...

Ja du!

Mitt förslag är att du skriver en politiskt färgad förklaring till ditt splittrade tillstånd, samt ger goda råd om hur man kan få bättre balans, samtidigt som du ger ut en skiva med tonsatta melodier på det samma temat. Sen fattas bara...tja några glas vin kanske... "väv samman, väv samman" skulle kunna vara ett gott motto för en nya tid... låt olika aktiviteter fungera i en helhet... pannkaka på pannkaka... kaka på kaka... dubbla bottnar i livet... låt alla intressen överlappa... frigör tid... förenkla förenkla... he he... komiskt att sitta och skriva på din blogg samtidigt som du ringer... jag kände mig ganska seg... kan bli så ibland, kanske speciellt när jag är uppe i hagfors... en helt annan rytm... eller tja... avsaknad av rytm kanske....

Anonym sa...

hej valle!

Vilken bra låt, jag gillar Hästpojken. Det känns så mycket modigare att sjunga (sådär som han gör!) på svenska. Men alltså.. påminner inte hans röst lite om Nordman? Det behöver inte nödvändigtvis vara en dålig sak.

Jag tror det är bra att ha många bollar i luften, som du har. Många grejer man VILL göra liksom. Det är värre om man är helt tom. Det ger sej så småningom liksom.

Tro nu inte att jag inte har nån framtids- / identitets- / vadfanskajaggöraegentligen-ångest, för det har jag ganska gott om.
Men jag har även något annat. Jag tror det fixar sej, typ. Ibland känner jag mej avslappnad i just det faktumet.

Kram