söndag 24 februari 2008

We'll never be impossible like the parakeets in Istanbul




En av de saker som jag gillar mest med Jens Lekman är att han har spelat in en massa låtar som bara går att höra på obskyra ep-skivor utgivna i några hundra exemplar. Och att en del av de låtarna faktiskt hör till det bästa han har spelat in.
Ibland funderar jag på att ägna livet åt att få en komplett Jens Lekman-samling. Alltså försöka få tag på ett exemplar av alla demoskivor, samlingsskivor, splitsinglar, ep-skivor och så vidare där Jens medverkar. Det känns som ett tillräckligt ambitiöst livsmål.

I alla fall, det som jag egentligen tänkte skriva var att det går att höra en livespelning med Jens från Istanbul här. Det verkar ha varit en fullstängt magisk kväll. Bara en sån sak som att han inleder med den sanslöst vackra låten om parakiterna i Istanbul är tillräckligt för att jag skulle vilja hugga av högerarmen för att ha varit där.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Åh, det skulle jag också kunna ägna mitt liv åt. Det hade känts bra, mycket bra.

Lycka till.

Anonym sa...

Herr Lekman skulle antagligen rodna över den här fina texten om honom. Mitt egna intresse kring honom har tyvärr avtagit en del på sista tiden men "Oh youre so silens jens" samlingen funkar alltid, så vackert! Senaste skivan tyckte ja dock var sådär. Ska kolla upp den rekommenderade spelningen :)