måndag 18 februari 2008

Semenariet i Svartå och Riksårsmötet i Örebro

Det har varit ett par intensiva och händelserika dagar. På morgonen i torsdags åkte jag iväg till Svartå på semenarium tillsammans med Kultur och fritidsnämnden där jag sitter sen några månader tillbaka. Semenariet gick ut på att vi skulle sätta upp nya inriktningsmål för nämnden.
Semenariet pågick under torsdagen och fredagen och så snart det var slut satte jag mig på en buss till Örebro för att vara med på Grön Ungdoms riskårsmöte. Mycket politik alltså - fast på två väldigt olika nivåer. I Svartå umgicks jag med luttrade kommunpolitiker och i Örebro med gröna ungdomar (gröna i flera bemärkelser). I Svartå sov jag i ett eget rum på en stor fin herrgård och i Örebro på golvet i en skolsal tillsammans med en massa andra. Men båda sakerna hade sin charm.

För er som inte är så bevandrade i den svenska geografin kan jag säga att Svartå ligger strax söder om Degerfors, över gränsen till Närke. Det är en väldigt liten håla men det som de kan stoltsera med är en stor och fin herrgård och det var alltså där semenariet ägde rum. Lite elakt kan man säga att vi ägnade två dagar åt att formulera ungefär tio meningar. Fast dessa meningar har stor betydelse eftersom de kommer styra nämndens arbete under de kommande åren. Jag orkar inte riktigt gå igenom hur processen gick till för att vaska fram de här meningarna, men väldigt kort sammanfattat kan jag väl säga att vi gick från att diskutera vad vi har gjort, vad vi vill och vilka som är våra huvudområden till att försöka formulera detta på ett kort och kärnfullt sätt.
Egentligen tror jag inte att jag är någon vidare kommunpolitiker. Jag har svårt för att begränsa mitt synfält till ett visst område och en viss plats. Jag har också svårt för meningar som säger väldigt mycket men samtidigt ingenting. Och slutligen har jag väldigt svårt för ord som tillväxt och konjuktur.
Det sistnämnda är förstås ett problem eftersom en del av våra mål är att öka turismen i Karlstad och få fler personer att flytta hit. Och jag kan inte riktigt förstå varför. Jag har inget emot Karlstad som stad, men är det verkligen ett självändamål att staden ska växa? Är det verkligen ett självändamål att vi ska få bättre ekonomi så vi kan köpa ännu mer saker? Jag tycker inte det men det kan vara lite svårt att förklara för en massa moderater och gråsossar vars hela världsbild bygger på orden tillväxt och välfärd.

I alla fall så var det en trevlig utflykt, vi bodde flott och åt gott och jag börjar lära känna de andra i nämnden lite mer nu än jag gjorde innan. Jag kan åtminstone namnen på alla nu vilket jag absolut inte kunde innan.

När semanariet var slut på fredageftermiddagen fick jag skjuts med en av deltagarna till Karlskoga och tog därifrån bussen till Örebro.
Jag kan börja med att säga att jag blir väldigt glad av att vara med på såna där tillställningar och träffa så många underbara personer. Det är rätt fantastiskt egentligen att man på ett möte med 180 deltagare känner att man tycker om varenda en och att det finns någonting som starkt förenar oss.
Jag och de andra från Värmland var där i egenskap av funktionärer. Det gick bland annat ut på att sitta i caféet, ställa iordning salar och förbereda festen på lördagkvällen. För det mesta var det rätt lugnt utom vid några tillfällen då det var stressigt, framförallt innan och under festen.

Festen blev väl kanske inte riktigt som vi (eller i alla fall jag) hade tänkt under planeringsstadiet men det blev ändå väldigt lyckat. Framförallt tack vare att vi hade fått tag på ett fantastiskt skaband som fick publiken i svettig extas. Jag tror till och med att bandet själva var lite förbluffade över responsen. En av dem sa i alla fall efteråt: "Jag har aldrig varit med om något liknande med en nykter publik". Men så är ju många inom Grön Ungdom väldigt frisinnade och har nära till sång och dans.
Det blev ett djurtema på festen också. Ett tag innan var jag rädd att hela den grejen skulle falla bort eftersom vi helt enkelt inte hade hunnit förbereda många av de grejer som vi hade tänkt oss. Men man kan åstadkomma mycket med några färgpenslar och lite kreativitet, that's for sure.
Det jobbigaste under kvällen var stunden efter att bandet hade spelat. Vi hade tänkt köra musik från min dator via deras PA-system men jag hade givetvis inte tänkt på att ta med en adapter så man kunde koppla ihop det hela. Detta gjorde att en tystnad infann sig efter att de spelat och de flesta som var där droppade av.
Samtidigt kom managern i bandet fram till mig och frågade om betalningen. En viss panik infann sig då eftersom jag plötsligt insåg att jag inte hade diskuterat betalningen någonting med dem som arrangerade det hela och därför inte riktigt visste på vilket sätt vi skulle lösa det.
Men båda sakerna löste sig som tur var. Efter lite letande fick vi fram en adapter och kunde få igång musiken igen och på morgonen dagen efter diskuterade bandet igenom med arrangörerna hur de skulle lösa det hela.
När vi fått igång musiken igen återvände i alla fall några stycken till dansgolvet fast det blev ändå lite avslaget, mer som en efterfest än en fest. Fast på sätt och vis var det skönt eftersom vi då slapp var uppe hela natten för att städa och ställa iordning igen (festen var i skolans matsal vilket gjorde att vi var tvungna att ställa tillbaka alla bord igen så snart den var slut). Dessutom fick jag beröm från flera personer för min spellista med djurmusiken, bara en sån sak.

Som ni nog har förstått nu så har det alltså varit väldigt roligt. Det enda som är lite synd är att jag missade rätt mycket av debatterna och omröstningarna eftersom jag var upptagen med annat under tiden. En del debatter hörde jag men långtifrån alla. Jag ska försöka få tag på ett protokoll så jag kan se vad som verkligen beslutades under mötet, kan ju vara lite kul att veta...

För i övrigt har Fridas katt kissat i min klädhög, bröderna Schulman har startat en ny blogg på VF:s hemsida och senaste numret av Sonic innehåller en lång intervju med Håkan Hellström som tyvärr inte säger särskilt mycket. Bara så ni vet.

Inga kommentarer: