tisdag 26 februari 2008

Medan årstider kommer och går

Enligt meterologerna är våren här nu. Temperaturen har nämligen varit över nollstrecket i mer än sju dagar i sträck - i alla fall i de södra delarna av landet - vilket är den meterologiska definitionen av vår.

Min personliga definition av vår är när man kan sitta ute och dricka öl och riktigt så varmt är det väl inte ännu. Men jag är ändå beredd att hålla med vädergubbarna till viss del. Om man har stuckit näsan utanför dörren någon gång de senaste 3-4 åren så har man förmodligen också märkt att årstiderna inte riktigt beter sig som dom ska nuförtiden. Februari - som för mig alltid har varit synonymt med en decimeter snö, fula täckjackor och trötta ansikten - håller alltså på att bli en vårmånad.
Om detta kan man tycka mycket. Eftersom jag älskar våren blir jag förstås glad när den kommer tidigt. Men samtidigt är det ju ett ganska slående bevis på att klimatet verkligen är på väg att förändras.
Dessutom blir inte vårkänslorna lika starka när man inte har fått gå en hel vinter och längta efter våren. Jag tycker om variation. Ibland tänker jag på hur fantastiskt det är att bo i ett land med fyra årstider. Jag älskar att resa utomlands men jag tror att jag skulle sakna årstidsväxlingarna enormt mycket om jag bodde i något sydligare land.

Som avslutning på det här inlägget får ni en lista över månaderna där 1 är den bästa och 12 den sämsta. Enjoy.

1. April
2. Maj
3. Oktober
4. September
5. Augusti
6. Juni
7. Juli
8. December
9. Mars
10. November
11. Februari
12. Januari

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Valle!

Tror vi delar definition av våren. Välkommen att inmundiga öl på min bakgård inom kort.

Valdemar sa...

Man får tacka så mycket för inbjudan. Det gör jag med glädje.

Anonym sa...

Du är kass på att rangordna månader! BAH