fredag 4 april 2008

Den vackraste gåtan

Vi satt på din balkong
och såg ner på mänskorna
där dom gick omkring
på väg för att
uträtta sina uppdrag

och det var som att
alla tycktes veta vart dom skulle
utom vi


Du bläddrade förstrött i en bok som hette
Den stora gåtan

Det var en sån dag.




Någon som hade haft boken innan dig
hade ryckt ut de sista sidorna
du ryckte på axlarna år det
sa att det inte gjorde något
och jag kände att du ljög


På himlen drog ett moln förbi
det var vitt och påminde mig om en hund som jag haft

Det var precis en sån dag.




100 mil bort föll ett träd med ett brak
men det var ingen där som kunde höra det
och samtidigt fortsatte en pojke slå på sin trumma
trots att alla hade gått hem
för längesen


vi skrattade åt filosoferna och
skålade i lemonad.

Det var verkligen en sån dag.



Jag somnade den natten
i trygg förvissning om
att smultronstället på andra sidan landsvägen
fortfarande fanns kvar
trots att jag inte hade varit där
på mycket länge

Inga kommentarer: