tisdag 1 april 2008

Åsiktsregistrering

Som ni kanske har lagt märke till så har jag haft en liten undersökning här på bloggen för att klargöra vilken dystopi som egentligen är bäst. Jag hade förstås kunnat ta med många fler, det finns ju ett väldigt stort antal dystopier, men urvalet begränsades till ett antal personliga favoriter.

14 personer medverkade i omröstningen och vinnare blev 1984 och A Clockwork Orange med 4 röster var. Inte så förvånande kanske. Något som jag inte skrev var om det var filmen eller boken som åsyftades, både 1984 och A Clockwork Orange finns ju både som bok och som film. I det ena fallet är boken mer känd än filmen och i det andra fallet är det tvärtom. Jag kan förresten rekomendera alla som gillar A Clockwork Orange att även läsa boken, framförallt för Anthony Burgess fantastiska lek med språket. Filmen 1984 (som faktiskt är från 1984) är väl kanske inte lika bra som boken men den är sevärd den också.

Egentligen är det ju rätt larvigt med såna här omröstningar. Men samtidigt är det rätt kul, så därför kommer en till. 14 dagar har ni på er att rösta fram Brucans bästa skiva. Se bara till att rösta rätt, annars får ni smisk.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Men Valdemar! Hur ska jag kunna rösta när den bästa Bruce-låten lyser med sin frånvaro? /sofia

Valdemar sa...

Om du läser lite noggrannare så ser du att det är skivor och inte låtar det handlar om. Så din favoritlåt är säkert med på någon av skivorna.
Jag gissar på att det är "Dancing in the dark".