fredag 14 november 2008

Humor på allvar



Alex Schulman. Jag kan aldrig bestämma mig för vad jag tycker om denne man. Kan man tycka att en person är jävligt rolig, smart och självironisk och samtidigt tycka att han är smått obehaglig? Det är i alla fall vad jag tänker om honom.
Jag såg honom på "Debatt" igårkväll. Inte bara honom förresten utan även Unni Drougge, Täppas Fogelberg, Marcus Birro, Björn Ranelid, Viggo Cavling och Maria Wetterstrand (som egentligen var med för att diskutera Lissabonfördraget men som gjorde ett inhopp i den andra debatten också). Jag måste säga att själva debatten i sig var ganska stor humor. Bara att se Björn Ranelid är stor humor. Att höra honom prata är ännu större humor. Men nu var det inte Björn Ranelid det skulle handla om utan Alex Schulman. Jag tycker att han är ganska rolig som sagt. Dessutom hade man valt utt ett ganska dåligt exempel för att bevisa hans elakthet - ett videoklipp där han säger att han är beredd att ge 15000 till den som spiller ut en öl på Niklas Strömstedt. Det är väl inte särskilt elakt? Jag tycker inte att det är så jätteroligt heller, men betydligt elakare saker än så har han väl både sagt och skrivit.
I alla fall så är det något med Alex Schulman som stör mig något enormt. Som när Marcus Birro (som för övrigt sa ganska många bra saker) medverkade via videolänk och så fort han anklagade Schulman för någonting så kontrade han genom att säga typ: "Nämen Marcus, blev du ledsen nu?" Det är typiskt mobbarbeteende om ni frågar mig.

Jag tycker det är befriande med personer som Marcus Birro och Bruno K. Öijer som vågar vara allvarliga och pretentiösa trots att de vet att de kommer bli skrattade åt och hånade för det. Dessutom kan faktiskt både Birro och Öijer vara ganska självironiska vilket jag tror att Schulman inte riktigt har insett. Det finns gott om personer som klarar av att vara roliga men det finns ganska få personer som klarar av att vara uppriktiga och ärliga.

6 kommentarer:

Niklas sa...

"It's so easy to laugh, it's so easy to hate, it takes gut to be gentle and kind"

Valdemar sa...

Exakt. Att jag inte tänkte på Morrissey, han är ju nästan det bästa exemplet på någon som kan vara både 100% allvarlig och ironisk.

Anonym sa...

jag har inte läst eller hört något av hans påhopp och liknande, bara hört om att folk blivit upprörda osv, så jag vet inte om jag skulle tycka det var roligt, men det lilla jag sett av honom får mig helt klart att associera till en högstadiemobbare. Det som annars är lite obehagligt med honom är hans tänder och kanske andra ansiktsdrag, de påminner mig om den där skådespelaren som ofta får spela seriemördare. Så när jag ser människor som ser ut så tänker jag alltid på sinnessjuka mördare.

Valdemar sa...

Jag kan inte bestämma mig för om han ser dum eller grym ut när han ler. Men jag förstår vad du menar. Sina tänder kan han väl i och för sig inte rå för.

Niklas sa...

It takes GUTS to be gentle and kind skulle det förstås stå.

Anonym sa...

Debatten var fantatiskt rolig! Jag vet inte heller vad jag tycker om den där schulman men visst kan han vara underhållande, han var ju kul hela debatten, men det roligaste /pinsamaste var när den där jävla ranelid skulle prata...Vad gjorde han där??