fredag 7 november 2008

Max 500



Idag fick jag hem några skivor från Ginza och överskred därmed den berömda 500-spärren (alla som har läst High Fidelity vet att det är först när man har 500 skivor som man kan börja kalla det för en samling).
Jag har nu 502 skivor i min ägo. Det är ganska mycket men ändå inte så gigantiskt mycket. Det finns ju folk som har flera tusen skivor. Ganska lagom skulle jag vilja påstå.
Det beror förstås lite på hur man räknar också. Egentligen borde man kanske inte ta med blandskivor som man fått av kompisar eller skivor som följer med tidningar. Om jag inte gör det så har jag fortfarande färre än 500 skivor, men skit samma.

Kanske borde jag sluta köpa skivor nu. Jag har ju i alla fall tillräckligt med musik för att klara mig ensam i några veckor på en öde ö (sannolikheten att jag skulle hamna på en öde ö och dessutom ha min skivsamling med mig är väl inte så jättestor, men ändå). Men jag tror inte att jag kan sluta. Det kommer ju hela tiden ny bra musik som man vill höra. Nedladdning är ju ett alternativ i och för sig, men jag har svårt att ändra på gamla vanor och jag tycker fortfarande att det är en speciell känsla att öppna en cd-skiva för första gången.
Jag kan i alla fall med stolthet i rösten säga att det är ytterst få av alla dessa skivor som jag inte tycker är bra. De dåliga skivorna jag har köpt har jag gjort mig av med på olika sätt.

Eftersom vi alla tycker det är så roligt med statistik så får ni lite sådan:

Artister som jag har flest antal skivor med:

Bruce Springsteen - 21
Bob Dylan - 14
Lars Winnerbäck - 10
The Beatles - 9
bob hund - 8
Håkan Hellström - 8
Leonard Cohen - 8


Antal skivor per land:

Sverige: 207
USA: 133
Storbritannien: 78
Kanada: 11
Island: 4
Australien: 2
Jamaica: 2
Övriga: 9
Blandat: 56

Hela samlingen kan ni för övrigt se här.

11 kommentarer:

Anonym sa...

du kan ju sälja dem på blocket för 100 kronor styck och köpa 100 000 tuggummin istället, efter att du lagt in dem på datorn, så du kan lyssna på dem ändå.

Culkin sa...

Skivor i all ära, men är inte halva grejen att köpa dem i butik, och på tunnelbanan hem sitta och bläddra i konvolutet? Fast det kräver visserligen att butiken har lika stort utbud som ginza.

Det var mig en gedigen samling btw.

Valdemar sa...

anonym: Tror inte jag skulle få plats med alla skivorna på datorn och även om jag fick det så föredrar jag nog 500 skivor framför 100 000 tuggummin.

culkin: Jo, det är klart att det är roligare att köpa skivor i butik. Men bor man i Karlstad som jag gör så har man inte så mycket attt välja på. Det finns bara en skivbutik kvar i stan och den säljer begagnade skivor. Inget fel på det, men man brukar inte kunna hitta någon bra ny musik där.

Anonym sa...

Kul sammanställning - ska nog själv titta närmare på vartifrån mina egna skivor kommer.

Anomyms idé var riktigt usel - tandvärk, ont i käkarna osv. Det är aldrig fel all komplementera med fysiska skivor.

Anonym sa...

Det var inte en dålig samling du hade där Valle! Mycket imponerad ....

thisismycat sa...

Jag vill se mer statistik. Hur många av artisterna är kvinnor? Hur många är svarta?

Valdemar sa...

Det var jobbigt nog att räkna ihop vilket land alla kom ifrån så jag orkar nog inte göra det. Men jag kan säga att majoriteten är vita män, men det kommer väl knappast som någon överraskning.

Anonym sa...

500 skivor á c:a 100 spänn. MYCKET kosing ÄR det!!!!! För övrigt räcker det inte på den öde ön att ha med skivorna. Du behöver ha CD-spelarn, du behöver ha strömförsörjnigen, ett elaggregat går på sådäar 5000 pix, sen behövs det ett par dunkar bensin för att hålla det igång, blir någon tusing och antagligen skulle du behöva ha mig med för att analysera vad du lyssnat på EGENTLIGEN, kostar några tusen med din personliga rabatt.

Anonym sa...

TIO lars winnerbäck-skivor. Ooh. respekt!

då är du riktigt-beundrande och inte bara svenssonlyssnande??????? min nyfikenhet är väckt. Lars Winnerbäck-fans med bra smak i övrigt är sällsynta.

Anonym sa...

Jag tycker du har för få skivor från Tyskland och Frankrike.

Det måste du göra något åt.

Valdemar sa...

björk: Jag var ett ganska stort Winnerbäck fram tills för några år sen. Sen svalnade intresset lite, tycker fortfarande att han har skrivit många bra låtar men det är inte längre en av mina favoritartister.

Hermann: Det har du förmodligen helt rätt i. Tips?