tisdag 25 november 2008

Ännu ett blogginlägg du måste läsa innan du dör



Det är viktigt att sätta upp mål här i livet, så man har någonting att sträva mot. En del har som mål att få spela fotboll i landslaget, andra drömmer om att få vara med i Idol. Själv har jag som mål att hinna se alla filmer i 1001 filmer du måste se innan du dör, lyssna på alla skivor i 1001 album du måste höra innan du dör och läsa alla böcker i... ja, vad tror ni?
Än så länge har jag bara hört 96 av albumen i 1001 album... och sett drygt 190 av filmerna i 1001 filmer.... Hur många av alla viktiga böcker som jag har läst vet jag inte riktigt eftersom jag inte har köpt den boken. Jag bläddrade dock i den i bokhandeln härom veckan och såg att det var både en och två böcker som jag faktiskt inte har läst. Det häftigaste med 1001 böcker... är att den tills skillnad från de andra är skriven av en enda person, nämligen Göran Hägg. Ständigt denne Göran Hägg. Jag vet inte riktigt vad jag tycker om honom. Det är i och för sig lite coolt att han har läst så jävla mycket. Men samtidigt tycker jag att han ofta framstår som lite självgod och besserwisseraktig.
Hur som helst kan man förstås betvivla om dessa filmer, album och böcker verkligen är det allra bästa som mänskligheten har frambringat. Till exempel finns både Babe - den modiga lilla grisen, Pretty Woman och Independence Day med bland filmerna som man måste ha sett. Jag har sett alla tre men jag kan inte påstå att det var några oförglömliga filmupplevelser. Dessutom är jag lite skeptisk till att det inte finns ett enda album med klassisk musik med bland alla dessa skivor som man måste ha hört. Eller någon skiva innan 1950 för den delen. Förmodligen är listan gjord av några rockfarbröder på Rolling Stone som aldrig har förstått storheten i Beethovens pianosonater och Bachs fugor.

Om de hade velat ha helt objektiva listor så hade de förstås frågat mig och eftersom de inte har gjort så får man utgå från att de har missat en massa viktigt. Men jag har trots detta varit så snäll så jag har satt ihop lite förslag på titlar till de kommande böckerna i serien. Vad sägs om dessa?

1001 sexställningar du måste pröva innan du dör (med tillhörande illustrationer)
1001 kändisar du måste ha legat med innan du dör
1001 sjukdomar du måste haft innan du dör
1001 toaletter du måste ha spytt på innan du dör
1001 nära döden-upplevelser du måste haft innan du dör (på riktigt)


Nu väntar jag bara på att förlaget som ger ut böckerna ska kontakta mig så jag kan börja håva in royalties. Till dess fortsätter jag att läsa böcker, lyssna på musik och se på filmer. Man vet aldrig, jag kanske dör imorgon. Det gäller att passa på.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vad sägs om "1001 saker du måste ha smakat på innan du dör"? Fast de skulle säkert ta med sylta och en massa annat kräks. Så du tycker om gammla kompositörer? Säg mig, tycker du om memory, finns i sjön eller de löjliga familjerna? och känner du någon som kan tyska?

Valdemar sa...

Bra förslag, jag tänkte faktiskt på det. Det kan nog vara lite jobbigt att utsätta sig för en del smaker men det är nog ändå bättre än "1001 sjukdomar...".
Ja, jag tycker om gamla kompositörer. Främst Beethoven och Mussorgskij.
Memory och Löjliga familjerna är rätt kul, men det var längesen jag spelade det.
Jag känner nog rätt många som kan tyska lite grann, men kanske inte någon som talar flytande.