måndag 10 november 2008

Kapten Möllers kartotek



Kapten Nemos bibliotek av Per Olov Enquist är en av de bästa romaner jag har läst och jag hatar den. Det är fan helt omöjligt att skriva någonting om bokfan utan att snurra till det. Den är så listigt skriven att det ser ut som om man ska kunna lösa gåtan, men hur man än gör så är det ändå någon bit i pusslet som inte passar in.
Men samtidigt. När man tror att man är någonting på spåret och prövar olika teorier mot varandra för att se om det stämmer, då är det bättre än sex.

5 kommentarer:

Anonym sa...

haha..då ska ja absolut läsa den! Bra skrivet! Har du sett denna föresten: http://www.youtube.com/watch?v=dkszdB2XCaw
?

Anonym sa...

hehe, nä, det är det inte.

Valdemar sa...

jonathan: fin video, men jag förstod inte riktigt vad kameran eller vad det var ni stampade på hade gjort för ont?

Anonym sa...

När jag nu fick låna några böcker av dig, varför fick jag då inte denna fantstiska Kapten Nemo-boken?

Valdemar sa...

Jag behöver ha den när jag jobbar med c-uppsatsen, därför ville jag inte låna ut den. Men jag rekomenderar absolut att du läser den!