fredag 21 november 2008

Torsten och historien om älgen



Jag tänkte att jag skulle berätta lite om min uppsatshandledare, Torsten. Det finns mycket att berätta om Torsten. Till att börja med så har han ett sjukt bra minne. Han är den enda person jag känner som kan recitera långa stycken ur Illiaden och Odyssén. Utantill. På grekiska. Själv säger han att detta otroliga minne beror på att han åt så mycket fiskleverolja som barn.
Några personer jag känner säger att de har sett Torsten gå runt på stan sent på natten med en sovsäck i handen. Kanske tycker han om att sova utomhus ibland, eller så kanske han snarkar så mycket att han inte får lov att sova inomhus för sin fru. Hans fru är förresten grekiska och när de har semester brukar de bege sig till någon ö i den grekiska arkipelagen där de ägnar dagarna och nätterna åt att läsa grekisk poesi högt för varandra. Det låter väldigt romantiskt tycker jag.

Torsten är också god vän med poeten Tomas Tranströmer och den kanske roligaste historien handlar om när Torsten var och hälsade på Tranströmer en gång. Efter att ha druckit några glas tillsammans blev Torsten trött och lade sig för att vila på Tranströmers soffa. När han vaknade fick han syn på någonting som rörde sig ute i trädgården. Torsten tyckte att det såg ut som en älg som rörde sig därute. Han klev upp ur soffan, gick fram till fönstret och gnuggade sig i ögonen. Då såg han att det inte alls var någon älg som gick runt i Tranströmers trädgård. Det var bara Horace Engdahl, den gamle räven. Varför Horace Engdahl smög runt i Tomas Tranströmers trädgård utklädd till älg förtäljer inte historien. Personligen tycker jag nog inte att Horace är jättelik en älg, men det kanske finns andra som är av annan åsikt. Därför tänkte jag avsluta det här inlägget med ett litet test.

Tycker ni att Horace Engdahl ser ut som en älg?




6 kommentarer:

Anonym sa...

det skulle väl vara hakan och blicken då, men i övrigt inte mycket likhet

Anonym sa...

jag kan absolut se vissa likheter. jag tycker förresten att nästan alla människor påminner om olika sorters djur.

Valdemar sa...

Ja, jag såg faktiskt när jag klistrade in bilden att han var oväntat älglik.
när jag sitter på tråkiga möten brukar jag fantisera om vilket djur de som sitter runtom mig liknar mest. Men det brukar mest bli hundar och katter, inte så många älgar.

Anonym sa...

jag tycker fåglar är ganska vanligt också. ett klockrent fågelexempel är kikki danielsson. hon är nästan mer fågel (undulat) än människa.

Anonym sa...

han är inte helt olik faktiskt.

Anonym sa...

nä, jag tycker inte alls det är likt. inte ett dugg faktiskt. däremot ser jag vissa likheter med en hamiltonstövare, men den har jag skrivit om förut.