onsdag 7 maj 2008

The Eagles

Det är förstås ganska ocreddigt att gilla The Eagles. Det är ju musik för män över femtio med fläckiga jeans och cowboyboots vars musiksmak inte har förändrats ett dugg sen 1985 och som fortfarande går igång när ett coverband spelar Bad Moon Rising på firmafesten och som känner sig jävligt revolutionära när de knyter näven till Born In The U.S.A. Eller nåt. Hursomhelst är det inte musik som ett 22-årigt popsnöre som jag borde gilla.
Men fan alltså, jag gillar Eagles. Och jag tycker Desperado är en väldigt fin sång. Och det lär ju knappast vara en slump att en av 2000-talets absolut vackraste sånger har en melodi som är ytterst snarlik Desperado. Den som först kommer på vilken låt jag syftar på får en guldstjärna i kanten.

8 kommentarer:

Niklas sa...

Jadu, den var fin. Och det var naturligtvis Håkans "Nu Kan Du Få Mig Så Lätt" som inspirerat Eagles att skriva denna låt. Hur lyder nu det där ordspråket om att genier stjäl?

Valdemar sa...

Jag gissar att det är tvärtom, dvs. att Eagles inspirerat Håkan.
Eller försökte du skämta? Ledsen att jag inte förstår ironi i såna fall.

"Medelmåttor lånar, genier stjäl" brukar man väl säga. I Håkans fall stämmer det åtminstone.

Anonym sa...

Äh, det är naturligtvis ytterst creddigt att gilla ocreddiga grejer. En fantastisk låt, för övrigt.

Och jag såg din kommentar, vallänken borde finnas i din inbox nu!

Valdemar sa...

Merci beaucoup madame.

Niklas sa...

Självklart var det ett skämt. Ledsen att det gick dig över huvudet. Åtgärder har vidtagits för att detta inte ska upprepas.

Anonym sa...

jag kom på det innan jag läste miklas' kommentar!! jag måste bara säga det. kände mej smart som fan.
nu kan du få mej så lätt. underbart.

Anonym sa...

Vadfan valdemar, Eagles? Du som brukar ha bra smak (trodde jag). Om du nu tvunget ska lyssna på eagles så får du göra det i smyg och inte skylta med det på bloggen så här! :)

Anonym sa...

De rien. Hoppas du gillar!