måndag 26 maj 2008

Östersönder

Kom hem vid halv tre inatt efter att ha varit på Miljöpartiets kongress i Östersund hela helgen.
Det känns nästan inte som att jag har varit i Östersund eftersom det enda jag hann med att se av stan var när vi åkte buss till och från tågstationen. Däremellan har jag mest suttit inne i folkets hus, pratat med en massa människor, läst en massa papper och hållit upp röstkort. Lite synd kanske. Sist jag var i trakten såg jag inte heller något av stan eftersom vi var ute på en ö i Storsjön den gången. Men å andra sidan kanske inte Östersund i sig är så mycket att se. Dock är naturen jävligt vacker där uppe, det kan man inte neka till.

Så, vad är då intrycken av helgen?
Först och främst alla fina människor. Var kommer dom ifrån? Jag vet inte. Jag vet bara att jag blir väldigt lycklig varje gång jag åker på något sånt här större evenmang med Miljöpartiet. Lycklig över att se att det verkligen finns en massa människor som tror på förändring och som har fattat att det inte har så stor betydelse hur mycket pengar man har om det ändå inte finns någon jord kvar där man kan använda dem.
Det finns många som tycker att det är svårt att förhålla sig till Miljöpartiet eftersom vi inte vill placera in oss på höger-vänster skalan och för att åsikterna inom partiet spretar åt så många olika håll. Själv tycker jag nästan att det är det som är det bästa med partiet. Eftersom det fortfarande är ett relativt ungt parti så har man ännu inte fastnat i en massa gamla dogmer och den där svart-vita synen som präglar alla andra partier. Samtidigt finns det förstås en grundsyn på tillvaron som jag tror är gemensam för de flesta miljöpartister. Det handlar om en vilja att se till helheten och inte en massa sakpolitiska detaljer och att placera människan och naturen och inte pengar i centrum. Jag kan inte låta bli att tycka att det är ganska sympatiskt.

De två största frågorna nu under helgen var förmodligen diskussionen om arbetslivstrygghet och hur vi ska förhålla oss till EU. Det sistnämnda har fått en viss uppmärksamhet i media. Vad jag stör mig lite på är att tidningarna gärna utmålar det som att Miljöpartiet har svängt helt i EU-frågan och plötsligt är väldigt positiva. Så är det givetvis inte. Jag tror knappt det finns några miljöpartister som är positiva till EU som det ser ut idag, däremot har insikten väckts hos många att det kommer behövas ett europeiskt samarbete i klimatfrågan och att EU, trots alla sina brister, kanske ändå är bästa forumet för att skapa ett sånt samarbete. Dessutom är det ju förstås som Annika Hirvonen, en väldigt ung men förbluffande klipsk tjej sa:
"EU har en katastrofal flyktingpolitik, blå planekonomi, låga ambitioner i miljöfrågan och centraliserad makt. Om vi går ur EU kommer allt det här vara ännu värre."

Själv tycker jag nog ändå att vi bör ha kvar kravet på utträde. Framförallt för trovärdighetens skull, jag tror många har svårt att greppa det där med att man kan vara emot någonting samtidigt som man vill ha kvar det. Och att åstadkomma ens den minsta förändring av EU verkar ju tämligen hopplöst åtminstonde om man ska tro på EU-parlamentarikern Carl Schlyter och han borde ju veta vad han talar om.
Men nu ska det i alla fall bli en medlemomsröstning i frågan så vi får väl se hur det slutar. Oavsett vad resultatet blir tror jag i och för sig inte att det förändrar så jättemycket.

Något som jag egentligen tycker är mycket intressantare och som också debatterades mycket är frågan om medborgarlön respektive trygghetssystem. Under våren har det hållits ett rådslag i Miljöparitet där olika förslag på hur ett trygghetssystem skulle kunna se ut har debatterats. Resultatet blev en modell där man samordnar arbetslöshetsförsäkringen och sjukförsäkringen till ett mer enhetligt system än vad som är fallet idag. Frågan som kongressen skulle ta ställning till var om vi vill satsa på den här idén fullt ut eller om vi vill ha kvar vårt mål om medborgarlön som det står om i partiprogrammet. Resultatet blev någonting mittemellan, vi bestämde oss för att satsa på den här modellen nu men samtidigt ha kvar medborgarlönen som en långsiktig vision.


På vägen hem åkte vi tåg genom ett soligt och vackert Jämtland och Hälsingland samtidigt som jag lyssnade på Martin Hederos och Nina Ramsbys Visorna. Och där och då gick jag verkligen östersönder. Jag vill tro att det är nåt som bara händer där.

10 kommentarer:

the lost feeling sa...

alltså det är ju nåt speciellt med att lyssna på vissa låtar på vissa platser, det har du onekligen rätt i.
jag kan tillexempel tänka mej att det är nåt alldeles särskilt att lyssna på david sandströms första platta långt uppe i norr, längs den kartbiten som är utritad i bookleten.

andra exempel: ryan adams gold när man sitter på en buss genom en helst stor, neonupplyst stad. oslagbart.

snow patrol "an olive grove facing the sea" eller vad den nu heter, plus den där andra låten jag lyssnade på när jag åkte genom ett otroligt kargt och brunt skotskt höglandslandskap söder om glencoe i höstas. åh. dom två låtarna är alltid söder om glencoe för mej.

ska fundera på fler exempel.

Valdemar sa...

Mmm, absolut.
Radio Dept. passar också väldigt bra när man åker tåg, fast helst genom ett höstlandskap.
Och när jag lyssnar på Nick Drake kommer jag alltid att tänka på Australien, kanske bara för att jag lyssnade väldigt mycket på Drake när jag var där.

Anonym sa...

Du!! Har du någon kontakt med MP:aren Simon Numela från Örebro? Vi sitter i samma styrelse han och jag. Härlig kille!

Valdemar sa...

Nix, har ingen aning om vem det är.

Anonym sa...

Det måste kännas väldigt bra att kunna stå för ett parti sådär. Själv velar jag hela tiden och vet aldig rikitigt var jag står politiskt, då får man ju inte ett skit gjort.
Medborgarlön är ju en ganska fantastisk idé, när jag först hörde om det tyckte jag det lät som science-fiction, kan någon bara förklara hur det egentligen skulle fungera praktiskt är jag absolut för. Och EU kanske inte för med sig något bra för Sverige, men ser man till den internationella areanan tycker jag sorgligt nog att EU jämförelsevis framstår som ganska vettiga.

Valdemar sa...

Jo, det är rätt skönt. Även om jag inte håller med om exakt allt i mp så håller jag med om det mesta.

Tyvärr är nog medborgarlön en ganska utopisk tanke, det var väl därför som vi bestämde oss för att se det som en vision. Men om vi lyckas samordna systemen och göra det lättare att få ut bidrag så det är i alla fall ett stort steg framåt.

Jag ska inte förneka att EU fört med sig en del positiva effekter till de fattiga länder som anslutit sig. Men å andra sidan har det försvårat för alla länder som står utanför EU att resa in i ett EU-land.
Dessutom är det tokigt på en massa sätt och vis eftersom det i praktiken är lobbyister som påverkar vad EU ska bry sig om.
Men visst, allt är relativt... jämfört med Nordkorea är väl EU ganska okej.

Anonym sa...

Fast att företagen har för stor politisk makt löser man väll inte genom att gå ur EU? Jag menar, kan de inte påverka genom lobbyister där hittar de nog bara en annan väg. Om jag fattat det rätt är en stor del av anledningen till att de fick så stor makt till att börja med att politiken inte hängde med när världsekonomin blev mer globaliserad, då borde EU (och liknande organisationer som börjat växa fram) kunna vara ett verktyg att ta tillbaka den makten. Hur bristfällig EUs politik och demokrati än är, är det ju bättre än vinstdrivna MNCs (eller nordkorea, kina, thailand, burma, indien, större delen av afrika, mellanöstern, ryssland, centralamerika...-> EU borde ha ett övervägande positivt inflytande på världspolitiken).

Äh, förlåt, jag menade inte att använda din blogg som ett forum, kände mig bara lite dumförklarad av det där med nordkorea och att jag behövde försvara mitt resonerande.

Valdemar sa...

Det var inte meningen att dumförklara dig.
Du har rätt, företagens politiska makt blir knappast mindre av att Sverige går ur EU. Och det är mycket möjligt att det är bättre än den politik som bedrivs i de flesta andra länder. Jag är bara så besviken på att någonting som skulle kunna bli så bra innehåller så mycket fel.

Anonym sa...

Jag hade också en väldigt fin och lycklig helg. Men det är först nu jag börjat läsa i alla papper och tidningar jag tog med mig. Det tog ett tag att landa.

Anonym sa...

En fråga som är intressant, är ju varför nästan alla miljöpartier i Europa är för EU, men inte i Sverige?