tisdag 13 maj 2008

Om svar anhålles

Idag har jag bland annat tvättat, städat och grubblat över uttrycket "om svar anhålles". Varför heter det så? Vad betyder det?
Alltså, jag vet ju vad som menas när det står t.ex. O.S.A: 31 maj. Det betyder att man gör bäst i att svara innan nämnda datum. Men det är ändå ett märkligt uttryck.

Anhålla kan enligt ordlistan betyda (1) ta i fängsligt försvar eller (2) begära. Vi får väl förmoda att det är betydelse nummer två som åsyftas i det här läget. Vi kan också anta att det är personen som skickat inbjudan som anhåller om svaret. Så långt är allt väl, problemet uppstår med det lilla ordet "om". Om det hade stått "svar anhålles" hade allt varit klart och tydligt men hur ska vi nu veta om brevsändaren anhåller om ett svar eller inte?

Om någon av mina kära bloggläsare har ett bra svar på detta dilemma så får ni gärna hjälpa till att lösa det.

O.S.A: Ja.

8 kommentarer:

Anonym sa...

jag är inte säker men jag tror att din ordbok är lite oprecis. Jag skulle gissa att det inte är anhålla som betyder begära, utan "anhålla om", som i att anhålla om någons hand till exempel. Sen finns det säkert någon gammal grammatikregel som säger att man inte kan säga "Svar anhålles om", så då fick orden kastas om till "Om svar anhålles".

Anonym sa...

Jag har funderat vidare lite, och kom på att det borde finnas många andra sådana ord, men de används inte i så formella sammanhang, så man hör dem inte i passiv form. Ex. "Om vädret gnälles" eller "Om stöld skrikes". Men det låter ju som om det borde vara ett "det" någonstans i meningarna. Kan det vara det som är predikatsfyllnad? (det var många år sedan jag lärde mig satsdelarna...)I exemplet med "Om svar anhålles" skulle ju i så fall predikatsfyllnaden vara datumet och då behövs inget "det".

the lost feeling sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
the lost feeling sa...

jag har alltid tolkat det som en kortare variant av "du är välkommen - om svar anhålles senast den 31 maj". men du vet hur folk uttryckte sej förr i tiden - konstigt rent ut sagt! :)

Anonym sa...

Jag och Pia har funderat. Pia kom fram till att problemet ligger i sättet du betonar "om:et". Du ska liksom tänka att "om svar" är för sig och "anhålles" för sig. Då blir det rätt!! Fattar du? /Sofia

Valdemar sa...

Tack för alla svar! Vad skulle jag ta mig till utan er?

Jag kan i och för sig inte påstå att jag förstår så mycket av vad ni menar.
The Lost Feelings teori låter dock trovärdig. Men det är fortfarande ett mysterium.

Anonym sa...

Ska försöka förklara tydligare. "Om" betyder nog inte i det här fallet "ifall", utan är troligen en preposition eller liknande. Liksom "att be om något" eller "Att fråga om något". Som i franskans á-verb (parler á, telephoner á...), där betydelsen av ordet ofta ändras när man lägger till á. Om man skriver meningen i aktiv form istället för passiv borde det typ bli "Vi anhåller dig om svar, senast..." Skulle man skippa om:et skulle det ju bli "Vi anhåller svar" och då låter det som om det får betydelsen "fängslar". Eller ta meningen "Jag har kommit för att anhålla om din dotters hand", tar man bort om:et, skulle det ju låta som om han var polis och handen hade gjort något kriminellt.

Valdemar sa...

Okej, nu tror jag att jag förstår...