tisdag 6 maj 2008

Politix

Om det är någon som undrar vad jag gör för något om dagarna så är svaret för tillfället: politik, politik, politik. Och så en del litteraturvetenskap förstås, men mest politik.

När jag gick med i Miljöpartiet och Grön Ungdom på Arvikafestivalen för snart två år sen så trodde jag nog inte att jag skulle bli särskilt aktiv. Men så blev det höst och val och de ringde från Hagfors och frågade om jag inte ville vara med på ett torgmöte. Jag minns att vi stod vid ett bokbord utanför Konsum i Hagfors och de enda som kom fram och lyssnade var några alkisar.
någon vecka senare ringde Martin här i Karlstad och undrade om jag ville vara med och dela ut valsedlar utanför Kronoparkens vallokal på valdagen. På kvällen hade vi valvaka och det var första gången jag var inne i Karlstads Miljöpartilokal.
I november 2006 åkte jag på en kurs för att lära mig lite mer om grön politik och i december bildade vi Grön Ungdom Värmland som jag har varit väldigt aktiv i.

För närvarande har jag fyra olika poltiska uppdrag:

1) Jag är sammankallande och kontakperson för Grön Ungdom Värmland.

2) Jag sitter som ersättare i ledningsgruppen för Miljöpartiet Karlstad.

3) Jag sitter som ersättare i Karlstads Kultur- och Fritidsnämnd.

4) Jag är ordinarie ombud från Karlstad till Miljöpartiets kongress i Östersund i slutet av maj.

Det tar lite på krafterna med alla dessa möten. Den här veckan har jag till exempel 4 olika politiska möten. dessutom ska jag vara Karlstad kommuns representant på Studentiaden (ett årligt idrottsevenmang för alla studenter) på lördag kväll. Lägg till att vi har rätt mycket att läsa på litteraturvetenskapen också så förstår ni att jag inte hinner med så mycket annat.
Men det är, i alla fall för det mesta, väldigt kul. Framförallt är det kul att diskutera ideologi och att genomföra aktioner. Det är mindre kul med kommunpolik, det känns mer som ett nödvändigt ont. Till hösten funderar jag på om jag kanske ska dra ner på engagemanget något. Kanske bara engagera mig i det som jag verkligen tycker är kul, det vill säga Grön Ungdom. Jag har ju aldrig haft som mål att göra någon sorts politik karriär. Det har mest bara blivit såhär. Men det är väl också det som är charmen med livet, saker blir bara.

Inga kommentarer: