tisdag 12 augusti 2008

Broder Daniel - död eller levande?

Henrik Berggren i en intervju om kommande soloskivan:

"Det kommer ju låta ganska mycket BD, och det är ganska sannolikt att de resterande BD-medlemmarna kommer spela med mig... Om jag gör min grej och det blir exakt som Broder Daniel så får det vara så... Men jag tror inte det kommer bli exakt, men väldigt likt."

Okej, det är väl inte så förvånande. Att Henrik Berggren skulle fortsätta skriva musik har jag aldrig tvivlat på, vad skulle han annars göra? Och att det kommer låta som Broder Daniel kommer ju inte heller som någon chock. Han kan ju, som han säger själv, inte förändra på sig bara för att folk vill ha något nytt och annorlunda.
Men ändå. Känns det inte lite konstigt att göra en så stor grej av att det är Broder Daniels sista spelning och sen börja spela in något som låter nästan precis likadant? Man kan väl låta liket kallna åtminstone.

2 kommentarer:

Culkin sa...

Fast å andra sidan känns det som om BD som band varit döda ända sen Cruel Town turnén. Det här var bara spiken i kistan, allt för att henrik ska kunna fortsätta göra musik.

Valdemar sa...

Jo, det har du väl rätt i. Jag känner bara att det skulle vara konstigt om Henrik släpper en soloplatta som låter precis som BD och med samma medlemmar. Vad är då poängen med att splittra bandet liksom?
Men det är klart, utan Anders kommer det väl aldrig låta precis som BD. Även om allt kretsade kring Henrik så var han ändå en väldigt viktig beståndsdel.