lördag 30 augusti 2008

Tinnitus i hjärtat

För nästan exakt två år sen såg jag bob hund för första gången när de spelade på det då alldeles nyöppnade Debaser Medis. Ikväll såg jag dem några hundra meter längre ner på Söder, vid Eriksdalsbadet.
Det kändes som att åtminstone Tomas Öberg hade gått och laddat för det här ett bra tag. Det är fan helt otroligt att så mycket överskottsenergi kan rymmas i en så tanig kille. Det dröjer bara några låtar innan han slår sönder ett vitt plastbord. Sen deklamerar han att det är publiken som är bob hund och bandet som är publik och att vi inte ska lita på honom bara för att han står på en scen med en mikrofon i handen.
Man kan väl tycka att de gör det lite väl lätt för sig genom att riva av "Nu är det väl revolution på gång?!" och "Ska du hänga med? Nä!!" precis i början av spelningen. Men å andra sidan spelar de också den kanske inte så kända "Dubbel tvekan" också kör dom två nya låtar. Och de hoppar över självklara favoriter som "Istället för musik: förvirring", "Sista beställningen" och "Det skulle vara lätt för mig att säga att jag inte hittar hem, men det gör jag; tror jag". Men det är i alla fall fantastiskt.

Två saker är lite tråkiga. Det ena är att de bara får spela en timme eftersom det finns människor som tror att folk går och lägger sig klockan 23 på en lördagkväll. De hade ju lätt kunna fylla i alla fall en timme till. Det andra är att dagens andra bra spelningar som Joel Alme, Radio Dept., Hidden Cameras och Familjen tyvärr bleknar lite brevid det här (absolut inget ont om dem, men det är ändå bob hund som jag kommer att komma ihåg bäst från den här festivalen).

Den bästa låten är "Allt på ett kort" tätt följd av "Ett fall och en lösning" och "En som stretar emot". Det är inte nästan, det är precis.

9 kommentarer:

Anonym sa...

(vi känner inte varann, jag har bara ströläst din blogg lite, dithittat via fiskbulleogillande catrin men:)

var det dej jag såg på söder en skön julidag? Du hade bob hund-tröja och jag tänkte nästan springa efter och fråga om det var du men hindrade mej i sista stund.
Kan det ha varit dej jag såg? jag grubblar fortfarande.

Valdemar sa...

Det kan det säkert ha varit. Jag har en bob hund-tröja och jag befann mig på söder då.

Nästa gång tycker jag du ska gå fram och ge mig en kram.

Niklas sa...

Hade glömt bort hur bra Bob Hund är, men fick en rejäl påminnelse igår. Vilken energi! Jag måste skaffa mig "Omslag: Martin Kann" snarast. Den är min favorit.

Valdemar sa...

Gör det! "Omslag: Martin Kann" är en lite underskattad skiva faktiskt.

Anonym sa...

Herrejävlar. Jag är sjukt glad för din skull och ångrar att jag aldrig åkte.

Anonym sa...

Åhå! Jag ville också på popaganda men var tvungen att jobba hela helgen tråkigt nog. Bob hund hade man ju velat se men framförallt världens bästa Radio dept! Hur var de? Vilka låtar spelade de? Vilka från Lesser Matters? Bra text för övrigt. Bob hund 2 är en av de bästa skivorna som utkommit i sverige..

Valdemar sa...

Radio Dept. var också jättebra. De spelade några låtar från nya skivan som lät hur bra som helst.

Anonym sa...

åhh ja skulle velat se ju! Jag hörde att de även hade en basist på scen! Vilka låtar spelade de från lesser matters?

Valdemar sa...

Ja, de hade en basist med sig. Minns faktiskt inte exakt vilka låtar de spelade från Lesser Matters... Men "It's Been Eight Years" och "Bus" tror jag att de spelade i alla fall. Kanske någon mer.